طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

وسوسه در گروه درمانی

دوشنبه, ۱۸ دی ۱۳۹۶، ۰۲:۱۷ ب.ظ

بنام خالق یگانه ومهربان

کارگاه آموزشی در مورخع 96/10/16 با موضوع وسوسه با آموزشگری سرکار خانم خراسانیان و آقای صنوبری در شعبه ابوذر برگزار گردید.

وسوسه

وسوسه عملی است که یک عامل تحت فشار، عامل اجبار ،عامل سوق دادن و هدایت کردن اجباری محسوب مشود؛
وسوسه تحت فشار قرار دادن ذهن و روح برای انجام کاری است.
برخی موارد از آن به عامل انگیزشی، عامل وادارسازی، پافشاری و اصرار از آن یاد میشود.
مامیتوانیم بدون اینکه به وسوسه پاسخ مثبت دهیم آنها را شناسایی کنیم و بررسی نماییم. هر چند شناخت ما از وسوسه بیشتر باشد،غلبه بر آن نیز راحت تر است.

باورهای وسوسه :

واقعیت این که شمابه مدت طولانی به وسوسه هایتان توجه نموده اید و ناخودآگاه بدون فکرکردن به عواقب آن، آنها را تغذیه کرده اید و به مرور بخشی از وجود شما شده اند.

واقعیت این است که؛ باورهای شما در مورد وسوسه هایتان باورهای غیرواقعی وکاذب هستند.

عوامل ترک (وسوسه ------- خواست ------نیاز ------- مصرف یا رفتار)
خواست یعنی من میخواهم ،نیازهم یعنی من نیازدارم به مصرف،رفتاریعنی هزینه ووقت.

باورهای غیرواقعی و واقعی چه هستند؟

باورغیرواقعی:وسوسه های غیرقابل تحمل.....وسوسه ها مرا وادار به مصرف میکنند....وسوسه ها همان علائمی هستندکه میتواند, رفتارهای اعتیادی را شدید کنند.....

واقعیت این است که؛ باورهای شما در مورد وسوسه هایتان باورهای غیرواقعی و کاذب هستند.


باورهای واقعی: وسوسه ها تنها چند ثانیه یا چند دقیقه طول میکشد و به ندرت ادامه دار میشوند.......من آن را با جایگزین کردن باور درست حذف میکنم.....وسوسه ها بخش ساده ای از درمان هستند. ابتدا قوی و محکم و در ادامه ضعیف و ناتوان شده و محو میشوند.

راهکارهای غلبه بروسوسه:

همانطوری که رفتاراعتیادی و اعتیاد تنها یک رفتار است وخود شما و شخصیت شما نمی باشد. وسوسه هم فقط یک احساس میلی است که تجربه اش میکنید نه وجود و یا ذات شما می باشد.

1-پرهیز کردن: یعنی دوری کردن از تحریک کننده هایی که باعث وسوسه می شود .

2-حواس خود را پرت کنید: برروی موضوعاتی به جزء وسوسه تمرکز کنید.به فعالیت های سرگرم کننده که ازآن لذت می برید مشغول شوید.
3-گفتن جملات مقابله ای؛ برای مثال وقتی وسوسه مشروب می شویدکه بخواهید مشکلی داریدحل کنید باخود بگوییدمن بدون مشروب هم میتوانم با مشکل مبارزه کنم مشروب کمکی به من نمیکند.

4-لحظات را با خود یادآوری کنید: به زمان مصرف به مشکلات که داشتید فکرکنید و وقتی وسوسه به سراغتان آمدمطمئنا فقط محاسن زودگذر مصرف می اندیشید و آن رادرنظر میگیرید ولی اشتباه میکنید باید به عواقب و پیامدهای منفی بعد از مصرف فکرکنید.

5-آینده خود را بعد از وسوسه ترسیم کنید:خودرادرآینده نه چندان دورتصورکنید.آینده که موفق شدیددربرابروسوسه بایستد و از این بابت حس خوبی به شمادست میده و از موفقعیت خود در برابر وسوسه را به یاد داشته باشید و تجربه کنید و مراقب اینکه دچارغرور نشوید و در موارد بعدی وسوسه شدید از اینکه چگونه در برابر وسوسه مقابله کردید را به خاطر بیاورید.

6-امواج راتسخیرکنید:به وسوسه مانندیک موج نگاه کنید و در ذهنتان یک موج بزرگ تصورکنیدکه بزرگ می شود و در نهایت ضعیف و سپس محو و ناپدید می شود.

7-خواستارحمایت جمعی شدن:درگارگروه وسوسه خود را برای هم کارگروهیها مطرح کنید و مشکل خودرابه دوستان به اشتراک گذاشته و از تجربه های آن استفاده نموده.

8-ارتباط با راهنما و جایگزینی: یکی ازمهم ترین و موثرترین روشها در گروه درمانی  که آموزش داده شده ارتباط با راهنما و جایگزینی می باشد.باید با راهنما صداقت کامل باشد. تا راهنما بتواند از وسوسه ما پیشگیری کند.

9-عشق به رهایی و دوست داشتن پایداری


  • ۹۶/۱۰/۱۸
  • ۳۷۳ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۴)

باعرض سلام وخداقوت تبریک عرض میکنم آقای صنوبری وخانم خراسانیان عزیز کارگاه آموزشی بسیار عالی بود موفقیت های زیادی را برایتان آرزو میکنم .
با سلام 

خدا قوت مطالب عالی بود
باسلام و خدا قوت 
تشکر از مطالب بسیار مفیدشما خانم خراسانی و اقای سنوبری 

  • همایون سرایی
  • بسم الله الرحمن الرحیم
    واما بعد بهترین راه نجات از وسوسه پرهیزگاری و تقواست و برترین راه رسیدن
    به تقوا و پرهیزگاری و رسیدن به ساحل نجات نماز وروزه است
    والعاقبة للمتقین


    سرکار خانم خراسانیان و اقای روح اله صنوبری از اموزشگری شایسته شما 
    کمال تشکر را دارم بسیار عالی بود
    وهمچنین از زحمات سرکار خانم سلطانی سپاسگزارم

    پاسخ:
    سپاسگزاریم
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">