طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

چگونگی غلبه بر وسوسه

چهارشنبه, ۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۲۱ ق.ظ




به لطف وعنایت خداوند متعال کارگاه آموزی در مورخه 30 / 4 / 97 با موضوع چگونگی غلبه بروسوسه به دبیری خانم سلطانی و آموزشگری آقای جمعدار در شعبه مرگزی برگزار گردید.


چگونگی غلبه بر وسوسه

موضوع وسوسه از ابتدایی که افراد قصد رهایی عادت های مخرب و رفتارهای اعتیادی را داشته اند تا امروز و حتی آینده همیشه پیچیده گی های خاص خودش را داشته . امروز وسوسه تنها یک تعریف ساده نیست ، وسوسه فرآیندی پیجیده است که یک فرد آنرا از ابعاد احساس و افکار درک می کند . وسوسه یک فرآیند است که در نهایت نحوه پاسخ هریک از ما به آن متفاوت خواهد بود . با درک اینکه لحظه پاسخ به وسوسه تنها یک انتخاب است ، شاید تا حدودی به توان از شدت آن کاست .ضعف های ما که شاید پذیرش آن امری طبیعی محسوب می شود ساختاری از وسوسه را تشکیل می دهد پس میتوان به این نتیجه رسید که شکل وسوسه در هرفردی با فرد دیگر متفاوت است . مفاهیمی وجود دارند که بحث وسوسه را تشکیل میدهند ، لذت آنی ، مسیر پاداش ذهنی ، حالات مختلف احساسی و نحوی فکر کردن به موضوعات همگی و موارد دیگر در بحث وسوسه موثراند . اما بانگاهی به انسان های موفق و به خصوص پیشکسوتان و پیشتازان در امر غلبه به وسوسه حقایقی بی نظیر را درک خواهیم کرد و به موضوعی خوب خواهیم رسید . حقیقتا این افراد چگونه توانسته اند در لحضات اغوا کننده به درستی مقابل میل وخواستار خود ایستادگی کنند ؟ وسوسه شرایطی است که از لحظه ایجاد بستر یک پاداش آنی شروع میشود و تا انجام آن عمل به پایان می رسد . می توان این طور تصور کرد  که در لحظات شروع یک موقعیت لذت بخش   به شدت فشارهای روانی کم کم اضافه شد و از یک مرحله ایی به بعد تمام افکار ما تحت فرمان انجام کاری است که فکر میکنیم باعث لذت ما می شود . انسان های هوشمند همیشه توانایی تشخیص شروع این لحظات را دارند که ما در اینجا آنرا لحظه شروع بستر یک وسوسه می دانیم . وسوسه برای انجام هرکاری دارای یک بستر بوده که ما چه خداگاه و چه ناخداگاه آنرا ایجاد کرده ایم . با کمی فکر کردن به راحتی میتوان به این نتیجه رسید برای مقابله با موقعیت های وسوسه انگیز لزوما تشخیص و امنتاع از وارد شدن به شرایط خطراناک به مراتب آسان تر از پیکار و مبازره برای امنتاع درلحظات وسوسه است . رفتار هوشمند و افکار منطقی نشان می دهد که بایستی آسیب را در لحظات اولیه تشخیص دهیم تا خود را دام موقعیت های خطرناک قرار ندهیم . در شکل زیر فرآیند وسوسه مطرح شده که به آن نگاه میکنیم .


شکل بالا الگوی ساده ایی از یک فرآیند وسوسه را نشان می دهد . سوال مهم اینجاست که حقیقتا  مطلوب است ما بر روی کدام بخش متمرکز شویم ؟ این همان نقطه تفاوت انسان های مقاوم و توانمند در غلبه بر وسوسه می باشد . انسان های هوشمند توانایی درک شروع بستر یک وسوسه را دارند . اما اینجا ما دیدگاهایی را مطرح می کنیم که به شما کمک میکند تاحدودی این توانایی را بدست آورید . البته این توانایی فعلا روی موضوع غلبه بر وسوسه استفاده از مواد مخدر و یا حتی رفتارهای اعتیادی است .

رویداد های فعال کننده : رویدادهای فعال کننده را به موقعیتی گویند که ما در مواجه با آن به فکر انجام یک رفتار اعتیادی یا مصرف مواد می رسیم . تشخیص رویدادهای فعال کننده تنوع دارد و برای هر فردی متفاوت است . اما تشخیص آن بسیار جدی است زیرا لحظه ی شروع بستر یک وسوسه را فراهم میکند . در اینجا ما به بررسی 4 رویداد فعال کننده می پردازیم .

1-    رویداد فعال کننده واقعی

این نوع از رویداد فعال کننده به موقعیتی اشاره می کند که ما درگیر یک شرایط واقعی هستیم یا یک لحظه ی واقعی که منجر به شروع یک وسوسه می شود . به عنوان مثال تنهایی یا خستگی موقعیتی واقعی است که می تواند به شروع افکار مخرب برای انجام یک عمل لذت بخش منجر شود .

2-    رویداد فعال کننده درونی

این نوع از رویداد فعال کننده به موقعیتی اشاره می کند که ما از عوامل احساسی مخرب درونی رنج می بریم و برای کسب یک احساس بهتر در موقعیت انجام یک عمل لذت بخش قرار میگیریم . به عنوان مثال موقیعت بحث و دعوا یا داشتن احساسات خشم و ناراحتی ، همگی یک رویداد فعال کننده درونی هستند که ما را به یک وسوسه لذت بخش سوق می دهند .

3-    رویداد فعال کننده نشانه ایی

این نوع از رویداد فعال کننده به موقعیتی اشاره می کند که ما به هنگام مشاهده نشانه های جسمی و فیزیکی ناراحت کننده به این فکر می افتیم که چگونه از این ناراحتی رهایی یابیم . به عنوان مثال سر درد ، کمر درد ، پا درد و مشکلات جسمی این انگیزه را به ما می دهد که به سراغ یک رفتار اعتیادی برویم

4-    رویداد فعال کننده خیالی

این نوع از رویداد فعال کننده به موقعیتی اشاره می کند که ما درگیر استدلال های نادرست فکری و افکاری شده ایم و دچار برداشت غلطی از موضوعات می شویم در نهایت رنج و ناراحتی فکر برایمان سخت است . به عنوان مثال احساس ترس و قضاوت از آینده ایی که هنوز نرسیده منجر به این می شود که به لحظه ی ایجاد بستر یک وسوسه لذت بخش برسیم

رویداد های فعال کننده اشکال مختلفی دارد که منجر به شروع وسوسه میشود . برای تشخیص بایستی بتوانیم اطلاعات و موضوعات مختلف را تحلیل کنیم .به راحتی وارد موقعیت های ناراحت کننده ، لذت بخش و یا مروموز نشویم. همانطور که در ابتدای این مقاله مطرح شد بحث وسوسه دارای ابعاد و پیچیدگی ها مختلف است که هنوز این را طلب می کند که بیشتر به آن بپردازیم . شاید زمان آن رسید بیشتر فکر کنیم.



  • ۹۷/۰۵/۰۳
  • ۹۲۵ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۱۸)

باعرض سلام وخداقوت به خانم سلطانی عزیزبابت این همه زحمات دستشومیبوسم.
پاسخ:
تشکر 
  • فریبا سلطانی
  • با سلام و خدا قوت خدمت عزیزان 
       سپاس و ممنون از آقای جم دار بابت مطالب خوبشان 
    و تشکر از دبیر   
     خواهرجان خدا قوت  ممنون بابت زحمات وبلاگ 
    پاسخ:
    ممنونم
  • راضیه سلطانی
  • باسلام خدمت همه عزیزان،وخداقوت به آقای جمعداربابت آموزشگری عالیشون
    با سلام و خدا قوت 
    ممنون از  مطالب  بسیار مفید اقای جمدار 
    کارگاه بسیار پربار و اموزنده ای بود انشاالله با 
    بکارگیری این اموزشها وسوسه ها را ریشه کن کنیم .
    باسلام .خدا قوت خانم سلطانی عزیزم ..در مورد جلسه غلبه بر وسوسه ..همیشه باید راهکاری داشته باشم .تا بتونم به وسوسه هام غلبه کنم .واین میسر نمشود مگر با گرفتن اموزش..وفراموش نکنیم که وسوسه همیشه با ما هست .
    پاسخ:
    سپاس
    با سلام 
    خدا قوت میگم خدمت اقای جمدار و تشکر میکنم بابت اموزشگری و مطالب خوبشون
    ممنون سرکار خانم سلطانی عزیز بابت زحماتتوت
    پاسخ:
    ممنون
    باسلام وخداقوت 
    آقای جم دار عزیز مطالب خیلی خیلی عالی بود
    امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق وپایدار باشید

    خانم سلطانی عزیزم خداقوت ویژه خدمت شما
    ممنون از ارسال مطالب در وبلاگ
    تندرست باشید
    پاسخ:
    سپاسگزارم
  • محمد حضرتی
  • سلام بسیار است تشکر از زحمات شما 

    سلام و درود بر شما
    و آقای جمعدار عزیز که همیشه عالی هست
  • همایون سرایی
  • سلام
    خداقوت مطالب بسیار ارزشمند
    پاینده باشید
  • محمد حسین جمع دار
  • سلام خانم سلطانی 

    زحمت های شما قابل تقدیر هست، تلاش شما برای به اشتراک گذاری موضوعات هم عالیست. با همکاری اقای غفوری عزیز. قصد داریم که بالاخره وب سایت جدید رو راه اندازی کنیم. سایتی که زحمات شما بهتر دیده بشه. به امید خبر های خوب 
    پاسخ:
    تشکر وسپاس از زحمات شما بابت آموزشگری خوبتان 
    منتظر خبرهای خوب هستیم 
  • عباس عظیمی
  • با سلام و درود
    بسیار خوشحالم که اموزشهای جدید و به سبک نو در جمعیت وجود دارد
    خیلی تلاش کردم برای آموزشگری آقای جمدار برسم اما نشد قطعا کارگاه خوب و مفیدی بوده و تشکر میکنم از خانم سلطانی بابت بارگزاری کارگاه ها
    پاسخ:
    تشکر 
    سلام وخدا قوت به همه عزیزان 
    وخدا قوت ویژه به سر کار خانم سلطانی بابت تهیه وبلاگ
    پاسخ:
    تشکر
  • یوسف صحبتی
  • با تشکر از اقای جمدار 
    وخانم سلطانی 
    مطالب خیلی مفید و ارزشمند بود 
    هر چند من در طول مسیر درمان دچار هیچ نوع وسوسه ای نشدم 
    ولی تمام این مراحل را بارها قبل از ورود به گروه درمانی این حالت از وسوسه را بارها تجربه کرده ام 
    و غلبه بر وسوسه کاری بسیار دشوار است ولی با اموزش قابل پیشگیری میباشد 
    با تشکر فراوان از همه خادمین عزیز
  • مسعود کریمی
  • خدا قوت جانانه عرض میکنم به خادمین این گروه فعال و مدیر محترم وبلاگ 
    مطالب بسیار آمرزنده و به درست هستن، مخصوصاً اون بخشی که از دو بخش فرآیند وسوسه صحبت شده، متأسفانه فاصله گرفتن از فرآیندی که به انسان لذت آنی میدهد دشوار است و این دشواری  با کسب علم و آگاهی و به کارگیری آن در زندگی واقعی این آسان میشود. 
    با آرزوی موفقیت 
    پاسخ:
    سپاس فراوان
  • مجید کریمی
  • درود فراوان ‌ با اینکه در کارگاه حضور نداشتم ولی متن صحبت های آقای جمعدار رو مطالعه کردم ، بسیار آموزنده بود. 
    با سلام 

    درود بر همه عزیزان 
    با سلام و خداقوت به تمامی خادمین زحمتکش و مسول وبلاگ 
    ماشاالله میثم مثل همیشه خوب و عالی و پربار 
    خانم سلطانی بابت دبیری هم به شما تبریک میگم 
    بنده شخصآ خیلی استفاده کردم 

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">