طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

راهکارهای خارج نشدن از مسیر رهایی

سه شنبه, ۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳ ب.ظ

دوشنبه 94/11/12 کارگاه آموزشی به صورت میزگرد با موضوع راهکارهای خارج نشدن از مسیر رهایی به دبیری آقای محسن رحمانیان و آموزشگری میهمانان عزیز، آقایان مهدی پیرهادی و احمد صالحی و سرکار خانم ها توان و حسن پور برگزار گردید.

کارگاه

در ابتدا دبیر کارگاه به پیام شماره 8 دانشنامه جامع اعتیاد جمعیت طلوع رهایی اشاره کردند :

درمان اعتیاد یعنی ریشه یابی. ما به دنبال راهی اصولی برای قطع مواد مصرفی هستیم اما نباید فقط به ترک مواد اکتفا کنیم. درمان اعتیاد یعنی ریشه یابی مسائلی که در گذشته موجب شد تا ما به سمت اعتیاد گرایش پیدا کنیم و یا مسائلی که موجب می شود در آینده بعد از قطع مواد مجدداً ما را به سمت اعتیاد سوق دهد پس اگر این ریشه یابی صورت نگیرد ، این سیکل و چرخه اعتیاد باز هم تکرار خواهد شد.

خلاصه مطالب بیان شده در کارگاه آموزشی :

برای اینکه در مسیر رهایی پایدار و پاینده باشیم، می بایست اصول و باید و نباید های ارائه شده از سوی راهنما و گروه را رعایت کنیم.راهکارهایی را که برای خارج نشدن از مسیر رهایی می توان به آنها اشاره کرد عبارتند از :

- پذیرش و قبول واقعیت : یعنی فرد بیمار باید بپذیرد که به علت نداشتن آگاهی های لازم دچار بیماری اعتیاد شده و نیاز به کسب آموزش در این مسیر دارد. فرد بیمار دارای یک سری معایب پنهان و آشکار است که باید با پذیرفتن این موضوع درصدد رفع آن باشد.

- حضور مستمر و منظم در کارگاه های آموزشی

- صداقت با خود و راهنما و داشتم ایمان به راهنما، مسیر و گروه : صداقت زمانی ایجاد می شود که هیچگونه تضادی میان افکار ، گفتار و اعمال فرد وجود نداشته باشد و در ابتدا از درون خود فرد ایجاد می شود.

- فرد باید تصمیم قطعی بگیرد که هرگز مجدد به سمت مصرف مواد مخدر نرود و به هنگام بروز وسوسه سریعا محل را ترک کند و با راهنمای خود تماس بگیرد.

- فرد نباید با بالا رفتن مقطع رهایی خود دچار غرور کاذب شود و همیشه باید خود را مستعد دریافت آموزش بداند و این نکته را به خود یادآوری کند که برای پایداری در مسیر نیاز به کسب آموزش دارد.

- شخص بایدافکار و اندیشه های جدیدی را جایگزین افکار قبلی و اشتباه خود کند چرا که مشکل اصلی افراد مصرف کننده در طرز تفکر و نگرش آنها می باشد.

- نباید از فرد دانشپذیر بعد از قطع مواد انتظار تغییر ناگهانی داشته باشیم و باید پروسه زمان را در درمان فرد مصرف کننده در نظر بگیریم.

- ایمان به راهنما و عملکرد صحیح و اصولی به راهکارهای ارائه شده از سوی راهنما. ایمان به راهنما زمانی در فرد به وجود می آید که فرد نتیجه راهکارهای ارائه شده از سوی راهنما را لمس کند و مشکلش حل شود.

- عدم مداخله و پلیس بازی از سوی دانشیار در روند درمان دانشپذیر. این که باید دانشپذیر را به راهنمایش بسپاریم و از مداخله های بیجا و مخرب بپرهیزیم.

- الگو برداری از تجارب تلخ گذشته برای موفقیت در آینده می تواند تاثیرگذار باشد.همچنین الگوبرداری از پیشکسوتان و افراد موفق در گروه می تواند در موفقیت فرد مهم باشد.

- سعی کنیم تا در گروه تماشاچی نباشیم و بازیگر باشیم. این که در بطن گروه قرار بگیریم و فقط به عنوان یک تماشاچی در گروه نباشیم.

- باید از حاشیه و حاشیه سازی دوری کنیم چرا که موجب می شود از گروه طرد شویم و نتوانیم به مقوله اصلی که همان کسب آموزش ها و عملکرد به آنها می شود بپردازیم.

- تعیین اهداف و ارزش گذاری بر روی آن اهداف می تواند در خارج نشدن از مسیر بسیار مهم باشد. باید اهداف خود را بشناسیم و با اولویت بندی و ارزش گذاری بر روی آنها در جهت رسیدن به آنها تلاش کنیم.

- تصفیه حساب با مواد مخدر : تصفیه حساب به این معناست که در مواقع بحرانی و روبرو شدن با موانع و مشکلات در بین افکاری که در ذهنمان برای حل آن مشکل می آید گزینه ای به عنوان مصرف مواد مخدر نباشد و به هیچ عنوان به مواد فکر نکنیم.

- باید در مسیر رهایی صبر داشته باشیم. صبری همراه با افزایش آگاهی و حرکت به سمت هدف.

کارگاه

کارگاه

  • ۹۴/۱۱/۱۳
  • ۳۰۸ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۱)

با سلام وعرض خدا قوت 
بی شک کارگاه آموزشی خوبی بر گزار شده است خدا قوت به دبیر کارگاه آموزشی جناب آقای رحمانیان وآموزشگران خوبشان سرکار خانم توان وحسن پور وآقایان صالحی و پیرهادی وتمامی کسانی که دراین کارگاه آموزشی شرکت کردن واستفاده بردن
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">