طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

مبداء - مقصد - مقصود

سه شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۴۲ ق.ظ

دوشنبه 94/11/5 کارگاه آموزشی با موضوع مبداء - مقصد - مقصود به دبیری آقای ابراهیم همدانی و آموزشگری آقای حسین فراهانی و سرکار خانم حبیب برگزار گردید.

کارگاه

در ابتدای کارگاه سرکار خانم حبیب صحبت های خود را با پیام شماره 25 دانشنامه جامع اعتیاد جمعیت طلوع رهایی شروع کردند :

امروز درب را به روی گذشته می بندیم و آن را به روی آینده می گشاییم.همدمی را پیدا کنید که باعث رشدتان گردد، کسی که به شما فضا دهد و بیش از حد محدودتان نکند. کسی که اجازه دهد در دنیای بیرون و جدید قدم بگذارید ، کسی که با علم روز آشنا و باعث پیشرفت شما شود.معمولاً دوستان ناباب گذشته انسان را از حرکت به سمت کمال بازمیدارند. در این میان افرادی هستند که ناخواسته بدون آنکه قصدی داشته باشند ، از روی ناآگاهی این کار را می کنند.

مبداء شروع حرکت است و مقصد جایی است که می خواهیم به آن برسیم و مقصود نیروی محرکه ای است که ما را از مبداء به سوی مقصد هدایت می کند و درواقع مجموعه هدف هایی است که ما را به مقصد می رساند. هرچه هدف بزرگتر باشد افراد به انگیزه بیشتری احتیاج دارند.اگر در هدف گذاری انتخاب درست و صحیح نباشد موفق نخواهیم شد. باید با آگاهی و مشورت با افراد صالح پیش رفت و به کسب آموزش بپردازیم. بایستی به هدف خود عشق بورزیم و برای رسیدن به آن شور و هیجان داشته باشیم و عشق به هدف این راه را برای ما آسان می کند.  ما زمانیکه به گروه درمانی ورود می کنیم با مواد و تخریب های مختلف ورود پیدا می کنیم ولی در یک امر اشتراک داریم و آن تسلیم شدن ، قبول واقعیت و خواهان رهایی بودن است.

افرادی که ورود پیدا می کنند به چند دسته تقسیم می شوند : افرادی که در ایستگاه اول می مانند فقط می خواهند مجوز مصرف بگیرند تا از فشار خانواده رها شوند. گروهی دیگر به ایستگاه بعد می روند که همان قطع مواد است و تغییری در گفتار و رفتار خود نمی دهند. اما گروهی دیگر هستند که می خواهند بعد از قطع مواد روی نقاط ضعف خودشان کار کنند و بعد از آن راهنما شوند و به درمان کامل که همان هدف جمعیت طلوع رهایی است برسند.

تب یک بیماری نیست بلکه نشانه بیماری است و بر اثر یک اختلال ایجاد می شود. اعتیاد هم همین طور است پس اعتیاد یک اختلال در فکر فرد است بنابر این جاهلانه است کسی که درگیر اعتیاد شده بتواند در عرض چند روز یا چند ماه به درمان برسد. فرد در ابتدا باید بپذیرد قطع مواد هدف غایی نیست بلکه قطع مواد یک قسمت از هدف است.

در ادامه کارگاه آقای حسین فراهانی به تشریح موضوع پرداختند و صحبت های خود را با پیام شماره 15 دانشنامه جامع جمعیت طلوع رهایی آغاز کردند :

قبول واقعیت و پی بردن به نادانی مان می تواند اولین اقدام برای حرکت به سمت دانایی و کمال باشد. لیوانی که پر از آب باشد دیگر نمی توان چیزی در آن ریخت ، افرادی که پر از غرور می باشند هیچ وقت آمادگی دریافت آموزش از کسی یا جایی را ندارند، چون همیشه احساس می کنند که می دانند و دیگر نیازی را برای دریافت آموزش در خود احساس نمی کنند و متقابلاً هیچ رشد و پیشرفتی هم نخواهند داشت.

مبداء در لغت به معنای آغاز ، نقطه شروع و سرچشمه معنی شده است. اولین گام در مبداء رهایی خود شناسی و شناخت معایب و استعدادهایمان است.اینکه در سدد رفع معایب خود ، تقویت نقاط قوت باشیم و سعی کنیم استعدادهای بالقوه خود را به بالفعل تبدیل کنیم.برای اینکه خود را آغازگر مسیر رهایی بدانیم و خود را در مبداء فرض کنیم می بایست ویژگی هایی را داشته باشیم که این ویژگی ها عبارتند از :

1 - قبول واقعیت و پی بردن به نادانی مان در مقوله درمان اعتیاد

2 - داشتن انگیزه و خواست واقعی برای رهایی

3 - تمایل به تغییر که لازمه آن وجود دو شرط است :1.ناراضی بودن فرد از شرایط فعلی خود ، 2.اقدام و گام برداشتن در جهت تغییر

4 - کسب آموزش و دانستنی های لازم و عملکرد صحیح و اصولی به آنها

5 - ایمان به راهنما ، گروه و مسیر

6 - صداقت با خود و راهنما

7 - عشق ورزیدن به مسیر و هدف و داشتن شور و هیجان

8 - بخشش خود و اعمال گذشته مان و دیگران

9 - قبول مسئولیت کارهای گذشته و اتفاقات آینده

10 - صبر و قبول فرآیند زمان در پروسه درمان

11- خدمت به همنوع

با انجام و بکار بستن موارد فوق تازه در شروع راه قرار داریم.به طور مثال فردی که بعد از چند ماه رهایی عود مجدد می کند به طور حتم در انجام یکی یا چند مورد از موارد فوق ضعف و ایراد داشته است و نمیتوانیم بگوییم که آغازگر راه بوده است.

مقصد در لغت به معنای جای قصد و محلی است که نیت رفتن به آن را کرده ایم.مقصد با توجه به افکار و داشته های ذهنی افراد متفاوت است و ممکن است برای دانشپذیران مرحله اول و دوم درمان متفاوت باشد ولی به طور کلی مقصد را در گروه درمانی می توان قطع مصرف مواد، پایداری در مسیر رهایی و رسیدن به درمان کامل دانست.

مقصود در لغت به معنای خواسته، مراد، حاجت و نیت می باشد.در مقوله درمان اعتیاد مقصود را می توان خواسته و نیتی دانست که از رسیدن به رهایی داریم.این مقصود برای افراد متفاوت می باشد ولی به چند مورد که ممکن است بین افراد مشترک باشد اشاره می کنیم :

1 - بهبود شرایط اقتصادی ، اجتماعی و ظاهری

2 - کسب اعتماد و اعتبار از دست رفته فرد

3 - احساس مفید بودن

4 - دستیابی به آرامش نسبی در زندگی

5 - انجام وظایف خانوادگی و اجتماعی خود به نحو احسن

6 - موفقیت در زندگی

و در نهایت جمعیت طلوع رهایی مقصود از رهایی را دستیابی به کیفیت در اندیشه، گفتار و رفتار فرد و ارتقای آنها می داند.

ارزش حیات انسان ، نه در امتداد زمان بلکه در عمق محتوایی آن است. ژرفای وجودی است که به زمان ارزش و وسعت می بخشد تا آنجا که گاه ساعتی از زمان معادل روزگاری دراز می گردد.پس آنچه در رهایی اهمیت دارد عمق و عرض رهایی می باشد و نه طول و مدت رهایی.

من شکوفایی آرزوهایم را ، در رویاها می بینم.

و ندایی که به من می گوید : گرچه شب تاریک است، دل قوی دار ، سحر نزدیک است.

کارگاه

  • ۹۴/۱۱/۰۶
  • ۲۷۵ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۱)

با عرض سلام 
کارگاه آموزشی خوبی بر گذار شد , خدا قوت به سر کار خانم حبیب وآقای همدانی وآقای حسین فراهانی ممنوناز آموزشگری این عزیزان
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">