طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

چگونگی رفتار با فرد مصرف کننده

پنجشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ق.ظ

چهارشنبه 94/10/23 کارگاه آموزشی با موضوع چگونگی رفتار با دانشپذیر به دبیری آقای رسول جانمحمدی و آموزشگری سرکار خانم زلفی و آقای ابوالفضل اصغری برگزار گردید.

کارگاه

خلاصه مطالب بیان شده در کارگاه آموزشی :

در ابتدای کارگاه به پیام شماره 17 دانشنامه جامع جمعیت طلوع رهایی اشاره شد :

مقابله با بحران و نشان دادن عکس العمل مناسب در شرایط نامطلوب، نشانگر سطح آمادگی و آموزش فرد می باشد. اکثر مردم فقط در شرایط خوب و معمولی و نرمال هست که مهربان، مودب و آرام هستند اما همین که با اتفاق ناگواری و یا بحرانی روبرو می شوند، بسیاری از رفتارهایشان زشت، ناآرام، نادرست و انتخاب هایشان بر اثر عصبانیت یا ناراحتی و یا برگرفته از آموزش های غلط می شود. هنر انسان بودن به چگونگی برخورد با ناملایمات می باشد.

1 - ما باید ایمان به مسیر ، راهنما و آموزش ها داشته باشیم و با عملکرد به آموزش ها، سعی کنیم محیط خانه را برای فرد آرام نگاه داریم و با این امر به او در ادامه مسیر کمک کنیم.

2 - باید عشق بلا عوض به دانشپذیر خویش داشته باشیم و در ازای محبتی که به او می کنیم انتظار و توقعی نداشته باشیم.

3 - از نگرانی های خانواده از اعتیاد فرد مصرف کننده می توان به سلامت جسمی و روحی فرد مصرف کننده، رفتارهای فرد، کار و امور مالی و دوستان فرد مصرف کننده اشاره کرد.

4 - خانواده برای از بین بردن تاثیرات اعتیاد باید مسئولیت پذیر باشد چرا که اعضای خانواده فرد مصرف کننده در صورتی از یک زندگی سالم و پرثمر بهره مند خواهند شد که مسئولیت تاثیرات این بیماری در زندگیشان را بپذیرند.

5 - از وظایف فرد مصرف کننده می توان به پذیرش بیماری اعتیاد و اقدامات لازم برای رسیدن به رهایی اشاره کرد و از وظایف خانواده در قبال فرد مصرف کننده قبول واقعیت های زندگی و اقدامات لازم برای رهایی فرد مصرف کننده می باشد.

6 - خانواده می بایست ارتباط صحیح و موثری با فرد داشته باشد و از ارتباط ناموثر مانند مقصر نمودن فرد، ناامیدی، قهر کردن، حمایت ناسالم، حق به جانب بودن، قربانی جلوه دادن خود، عدم صداقت، واکنش های نا بجا و طرد نمودن فرد بپرهیزد و دوری کند.

7 - هر چند که دیدن عذاب کشیدن عزیزتان برای شما بسیار ناراحت کننده است، اما باید بگذارید تا او عواقب اعتیاد خود را تجربه کند ، چون در این حالت احتمال تمایل به پاک شدن او بیشتر است.

8 - ما نباید برای دانشپذیر خود محیط را پلیس گونه کنیم و از پلیس بازی بپرهیزیم و اگر خواستیم وی را کنترل کنیم به صورت مخفی بدن اینکه دانشپذیر متوجه شود باشد.

9 - به فرد فشار روحی و کاری وارد نکنیم چرا که فرد به خصوص در مرحله اول درمان به آرامش نیاز دارد تا بتواند مسیر را به درستی طی کند.

10 - دانشپذیر خود را با دیگران مقایسه نکنیم و به اصطلاح موفقیت دیگران را به رخ او نکشیم.

11 - به فرد به عنوان یک بیمار نگاه کنیم و به او در درمان این بیماری یاری و کمک کنیم.

12 - باید تغییر را از خود شروع کنیم تا بتوانیم توقع تغییر را از دانشپذیر خود داشته باشیم.

13 - در برخورد با آنها رفتاری صبورانه در پیش بگیرید. باید بدانید شما از آنها می خواهید از عادتی دست بردارند که یک عمر با آنها بوده است. دست برداشتن از اعتیاد به زمان نیاز دارد و یک شبه امکان پذیر نمی باشد.

14 - بپذیرید که عزیز شما از بیماری اعتیاد رنج می برد و قدرت انتخاب و کنترل مصرف مواد را از دست داده است.

15 - وانمود نکنید که رفتارهای ویرانگر آنها را درک کرده و نادیده می گیرید ، اما از انتقاد کردن از آنها به خاطر رفتارشان نیز خودداری کنید و سعی کنید تا صحبت های شما به بحث و جدل تبدیل نشود.

16 - از دستور دادن، تهدید کردن، التماس کردن، رشوه دادن، تشویق کردن و یا مجبور کردن آنها به انجام کاری خودداری کنید. این گونه رفتارها باعث می شود تا اعتیاد فرد مصرف کننده شدت بیشتری پیدا کند.

17 - به جای آنکه به آنها امرونهی کنید، از آنها بخواهید تا با شما درباره آنچه در ذهنشان می گذرد صحبت کرده و احساسات خود را برای شما بیان کنند.

کارگاه

  • ۹۴/۱۰/۲۴
  • ۳۲۹ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۱)

باعرض سلام 
خدا قوت کارگاه آموزشی خوبی بر گذار شد خدا قوت به آقای جان محمدی وآقای اصغری وسرکار خانم زلفی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">