طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

بستر وسوسه

يكشنبه, ۲۰ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۲۲ ق.ظ

شنبه 94/10/19 کارگاه آموزشی با موضوع بستر وسوسه به دبیری جناب آقای احسان حبیبی برگزار گردید.

کارگاه

خلاصه مطالب بیان شده در کارگاه آموزشی :

همه خیالات و افکاری که بر ذهن و قلب انسان عبور می‌کنند بر دو قسم است: افکار محرک عمل خیر و خیالات خوب که «الهام» نام دارند و افکار محرک عمل شر و خیالات بد که «وسوسه» نامیده می‌شوند.وسوسه که خاطره و خواطر شیطانی نیز نام دارد، در لغت به معنای صدایی آرام و پنهانی است و در اصطلاح، عبارت است از هرچه که باعث روگردانی دل از یاد خدای سبحان باشد؛ بنابراین، گسترده‌تر از معنای متعارف آن  است؛ یعنی کثرت شک و یا حالتی که هنگام ارتکاب کارهای زشت و گناه بر قلب عارض می‌شود.

انواع وسوسه :

1 - وسوسه تزئین : وسوسه ای که زشتی ها را در خاطر آدمی به شکلی زیبا تبدیل می کند و لذت عمل را در نظر انسان پررنگ جلوه می دهد. افرادی که در این مرحله به مشکل می خورند، در قوه تشخیص خود دچار مشکل هستند. تفکر صحیح موجب می شود قوه تشخیص و ادراک فرد بالا برود. قوه تشخیص به میزان آموزش بستگی دارد و میزان آموزش دریافتی فرد به حضور منظم و مستمر در کارگاه های آموزشی بستگی دارد.

2 - وسوسه آرزو ها : وسوسه ای است که شخص بدون تفکر و سنجش منطقی از توانایی هایش، آرزویی دست نیافتنی را در ذهن خود پرورش می دهد. در واقع با انتظار و توقع نا به جا از خود و بدون درنظر گرفتن استعدادهای خود آرزویی محال را در ذهن خود می کارد و چون نمی تواند به آن دست پیدا کند و بدان برسد، مدام در معرض وسوسه قرار می گیرد.

3 - وسوسه از راه غفلت و عصیان : که این نوع از وسوسه از سه راه به انسان و ذهن او نفوذ پیدا می کند :

1 - غفلت                                    2 - غضب                             3 - شهوت

که در این وسوسه، غفلت اولین مرحله نفوذ شیطان می باشد. همان طور که در احادیث ائمه اطهار به این موضوع اشاره شده است که خدایا مارا لحظه ای به خودمان وامگذار.

4 - وسوسه از راه غرور : غرور عامل مهمی برای عود مجدد افراد در مقاطع بالای رهایی می باشد.

در پیام شماره 10 دانشنامه جامع جمعیت طلوع رهایی به این موضوع اشاره شده است که همیشه به یاد داشته باشیم که در هنگام وسوسه به جای فکر کردن به لذائذ آن به مشکلاتی که بعد از مصرف با آن روبرو می شویم بیندیشیم. متاسفانه بسیاری از مردم در هنگام وسوسه و جواب دادن به شیطان فقط به سطوح مسائل فکر می کنند و به عمق و عاقبت کار توجهی ندارند و همین امر موجبان فریب خوردن آنها را فراهم می سازد.

از دیگر عواملی که می تواند از بروز وسوسه جلوگیری کند می توان به مهارت نه گفتن به نفس و ندای درونی ، ارتباط صحیح و موثر با راهنما ، حضور منظم در کارگاه های آموزشی ، دریافت آموزش و دانستنی های لازم و توجه به افراد و محیط پیرامونی اشاره کرد.

در انتها به پیام شماره 14 دانشنامه جامع جمعیت طلوع رهایی اشاره می کنیم :

وقتی بستر وسوسه پهن باشد ، مبارزه با آن اتلاف انرژی و مقابله با آن به تنهایی خطاست. یک جرقه در انبار باروت مساوی است با یک انفجار بزرگ و همان جرقه در دریای پرآب هیچ خطری ندارد. وسوسه های شیطانی از ابتدا با ما بوده، هست و خواهد بود پس نمی بایست با انتخاب های غلط ، اطرافمان را تبدیل به یک انبار باروت کنیم و در ادامه بدون راهنما و به تنهایی بخواهیم که وسوسه را خاموش کنیم چون اگر انفجاری رخ دهد، خاکستر می شویم.

کارگاه

کارگاه

  • ۹۴/۱۰/۲۰
  • ۳۶۸ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۲)

با عرض سلام 
خدا قوت به آقای حبیبی بابت آموزشهای خوب وتاثیر گذارشان ‘’واقعا کارگاه آموزشی خوبی برگذار شد
  • سعیدتهوری
  • خداقوت
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">