طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

حاشیه و حاشیه سازی

سه شنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۴، ۰۹:۴۹ ق.ظ

دوشنبه 94/10/14 کارگاه آموزشی با موضوع حاشیه و حاشیه سازی به دبیری سرکار خانم ممیوند و آموزشگری آقای ابراهیم همدانی برگزار گردید.

کارگاه

خلاصه مطالب بیان شده در کارگاه آموزشی :

حاشیه در لغت به معنای نپرداختن به اصل موضوع و پرداختن به اطراف، کناره ها و پیرامون و حاشیه سازی به معنای پیرامون شخص یا موضوعی مطالبی را ایجاد یا تولید کردن می باشد.

در گروه درمانی حاشیه به معنای عبور و تخطی از اصول و قواعد و به طور کلی بایدها و نبایدهایی که از سوی گروه برای افراد تعیین شده می باشد.بروز حاشیه در گروه بسیار مخرب و مضر است چرا که از یک شخص شروع می شود و به این دلیل که فرد حاشیه ساز به دنبال جذب همفکر و به نوعی هوادار می باشد به کل گروه نیز سرایت می کند و تمام گروه را درگیر خود می نماید.

ذکر این نکته لازم است که حاشیه در ابتدا به فرد حاشیه ساز ضربه می زند و او را از مسیر درمان و رهایی دور می کند.پرداختن به حاشیه شخص را از رسیدن به هدف دور می کند و اهداف کاذبی را در ذهن شخص به وجود می آورد که موجب می شود شخص تمام توان خود را صرف رسیدن به آن اهداف کاذب کند.

رواج حاشیه در گروه ، اتحاد و همدلی را از بین می برد و باورها و ایمان افراد را نسبت به گروه تضعیف می کند. حاشیه زمان ارزشمندی که فرد در اختیار دارد را تلف می کند و فرد را عقب می اندازد. حاشیه دارای یک لذت کاذب است و همین لذت کاذب فرد را ترقیب به این عمل قبیح می نماید.از مصادیق حاشیه می توان به دروغ، غیبت، شایعه سازی و بی احترامی اشاره کرد و به طور کلی همان گونه که ذکر شد عبور از اصول و قواعد ارائه شده توسط گروه و در واقع عمل نکردن به حرمت جمعیت می باشد. افرادی که حاشیه سازند و یا خود را درگیر حاشیه می کنند، در واقع علاقه ای به خدمت ندارند چرا که حاشیه، عشق فرد را از او می گیرد ، عشقی که لازمه ادامه مسیر می باشد و فرد برای طی مسیر درمان به آن نیازمند است.

از عواملی که مانع بروز حاشیه در گروه می شود می توان به شفافیت در فعالیت و خدمت، صداقت، عملکرد صحیح، صمیمیت و همدلی اشاره کرد.

کارگاه

  • ۹۴/۱۰/۱۵
  • ۳۲۱ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۲)

با عرض سلام 
خدا قوت به آقای همدانی وسر کار خانم ممیوند ٬ ازخلاصه مطالب پیداست که کارگاه آموزشی خوب وپر باری برگذار شده است .خدا قوت به تمامی عزیزان

با عرض سلام 
خدا قوت به کسانی که وبلاگ وسایت جمعیت طلوع رهایی را اداره میکنند ممنون وسپاسگذارم
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">