طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترامادول چیست ؟

شنبه, ۷ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۴۰ ق.ظ

برای نمایش مطلب روی کادر روبرو (کادر زرد رنگ) کلیک کنید.

قرص

ترامادول :

عمده مصرف کنندگان ترامادول افرادی هستند که از این دارو به عنوان جایگزینی برای مواد مخدر و یا ترک آن با هدف کاهش عوارض قطع مواد مصرفی خود استفاده می کنند اما غافل از این نکته هستند که مصرف این دارو نه تنها هیچ مشکلی از آنها را حل نمی کند بلکه باعث تحمل عوارض ناشی از این سوء مصرف و جایگزینی مخرب می شوند که عمده ترین آنها اختلال در سیستم های تنفسی ، کلیه و کبد می گردد و در نهایت منجر به عود مصرف قبلی و تحمل این عوارض و آسیب های بسیار آن می گردند . این افراد باید آگاه باشند که اعتیاد یک جایگزینی مزمن مواد مخدر به جای سیستم های تولید کننده مواد شبه افیونی جسم می باشد و مصرف هر گونه دارو در بازسازی این روند تاثیری ندارد و خود مخرب و آسیب رسان است .
دسته دیگری از افراد برای رفع مشکلات جنسی و به توصیه افرادی نا آگاه رو به مصرف این دارو می آورند که در نهایت نه تنها این مشکلات رفع نمی گردد بلکه بازهم عوارض مخرب این دارو شرایط را وخیم تر کرده و خود زمینه ساز مصرف انواع مواد مخدر دیگر و ورود به دنیای سیاه اعتیاد می گردد .
به علت در دسترس بودن ترامادول ، قیمت نازل آن ، ارائه بدون نسخه در دارو خانه ها و هدم اطلاعات کافی در مورد عوارض سوء مصرف باعث شیوع گسترده مصرف آن شده است .

طرز عمل :


اگر چه طریقه اثر ترامادول کاملاً شناخته شده نمی باشد اما مشخص شده که با اتصال ملکول اصلی دارو به گیرنده های مو اپیوئیدی ، بازجذب نور اپی نفرینو سروتونین به صورت ضعیف مهار می شود و به صورت راسمیک به سرعت و تقریباً به طور کامل جذب می شود . ترامادول به صورت وسیع پس از خوراکی متابولیزه شده و تقریباً ۳۰% دارو همراه ادرار دفع می شود .

این دارو برای تسکین درد متوسط تا شدید تجویزمی‌شود. درد های متوسط تاشدید پس از اعمال جراحی ، زایمان ، مفاصل و دردهای استخوانی .

عوارض ناشی از مصرف ترامادول

عوارض سیستم عصبی مرکزی:
سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی، تحریک دستگاه عصبی مرکزی، اضطراب، کاهشهوشیاری، اختلال تعادل، سرخوشی، عصبی شدن، اختلال خواب، تشنج، ضعف.

عوارض قلبی عروقی:
اتساع عروق

عوارض پوستی:
خارش، تعریق بیش از حد، ضایعات جلدی

عوارض چشمی:
اختلالات بینایی

عوارض گوارشی:
تهوع، یبوست، استفراغ، سوءهاضمه، خشکی دهان، اسهال، درد شکم، بی‌اشتهایی، نفخ

عوارض ادراری و تناسلی:
احتباس ادراری، تکرر ادرار، دفع پروتئین در ادرار، علائم یائسگی

عوارض خونی:
کاهش سطح هموگلوبین

عوارض کبدی:
افزایش سطح آنزیم‌های کبدی

عوارض تنفسی:
دپرسیون تنفسی (مهار سیستم تنفسی)

قرص

اطلاعاتی که در مورد ترامادول باید بدانیم

نکته مهم:افرادی که به مواد مخدر یا الکل معتاد هستند نباید ازترامادول استفاده کنند. در این افراد در صورت مصرف ترامادول ممکن است تشنجایجاد شود.احتمال تشنح در افرادی که سابقه ی تشنج یا سابقه ی جراحت مغزیدارند و یا از داروهایی مثل ضدافسردگی ها،شل کننده های عضلانی و داروهایضد تهوع و استفراغ استفاده می کنند،بیشتر است.در واقع مصرف این دارو در موارد مصرف همزمان با الکل ، خواب آورها ، ضد دردها اپوئید ها و دارو های سایکو تروپیک مجاز نیست .

استفاده بیش از حد (Overdose ) می تواند کشنده باشد.علایم Overdose داروعبارتند از: خواب آلودگی،تنفس کم عمق،کندی ضربان قلب،ضعف مفرط،پوست سرد ومرطوب ، احساس سبکی سر،غش یا کما.

به دلیل وابستگی که ترامادول ایجاد می کند،نباید مصرف آن را به دیگرانتوصیه کرد(به ویژه فردی که سابقه اعتیاد دارویی دارد) و تنها باید توسطفردی که دارو برای او تجویز شده استفاده شود.ترامادول می تواند باعثاختلال واکنش های عصبی و قدرت تفکر فرد شود، از این رو هنگام استفاده ازاین دارو از رانندگی خودداری شود.

مصرف ترامادول را نباید به طور ناگهانی قطع کرد، قطع ناگهانیترامادول باعث سندرم ناخوشایند قطع مصرف می شود که علایم آن عبارتند از: اضطراب،تعریق،تهوع،اسهال،ت رمور(رعشه)،لرز،ت
وهم،اختلال خواب یا مشکلات تنفسی .

نباید ترامادول را همراه با این مواد استفاده کرد:

– الکل یا مواد مخدر
-داروهای مخدر ضد درد
– داروهای آرامش بخش از قبیل والیوم
– داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب
– داروهای ضد اختلالات دو قطبی و اسکیزوفرنی(جنون جوانی)

ترامادول در دوران حاملگی و شیردهی به دلیل اثرات مضر بر روی جنین و نوزادمنع مصرف دارد. ترامادول نباید برای افراد زیر ۱۸ سال تجویز شود.

  • ۹۴/۰۹/۰۷
  • ۵۶۵ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۲)

با عرض سلام 
ممنون از مطالبتان زیبا وکاربردی
  • مسعود کریمی
  • با عرض سلام و خدا قوت

    مطالب بسیار آآموزنده ای بود. ممنون

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">