طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

هدف چیست ؟

پنجشنبه, ۵ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۳۷ ق.ظ

برای نمایش مطلب روی کادر روبرو (کادر زرد رنگ) کلیک کنید.

چهارشنبه 94/09/04 کارگاه آموزشی با موضوع هدف چیست به دبیری آقای مصطفی عظیمی و با حضور مهمانان محترم،سرکار خانم ها زلفی و بری و آقایان محمد کریمی و محسن رضایی به صورت میزگرد برگزار گردید.

هدفدر ابتدای کارگاه، آقای مصطفی عظیمی به این نکته اشاره کردند که هدف هاست که آینده ما را تعیین می کنند و وضعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم ، نتیجه هدف هایی است که در گذشته انتخاب کرده ایم.

در ادامه عزیزان به شرح مطالب ذیل پرداختند:

هدف در لغت به معنی نشانه ای است که به سوی آن تیراندازی می کنیم.اما در اصطلاح، هدف به معنای ایده و آرمانی است که تمام نیروها، افکار، احساسات و امکانات فرد را به سوی خود سوق داده و متمرکز میسازد.
داشتن هدف به انسان کمک میکند تا به موقع شروع کند، در مسیر مناسب گام بردارد نیازهایش را می‌شناسد و برای رفع آنها از تمام توان و انرژیاش استفاده کند.

انتخاب هدف ، یکی از ضرورت‌های زندگی است که اگر آگاهانه انجام نشود، نا‌آگاهانه صورت خواهد گرفت. یکی از ضرورت‌های انتخاب هدف ، این است که تمرکز ذهنی را به همراه خواهد داشت. داشتن ذهنی متمرکز ، یکی از شرط‌های لازم برای موفقیت است. یک ذهن متمرکز قدرت تفکر و خلاقیت دارد و پر از انرژی است، بنابراین می‌تواند در مسایل کنکاش کند و اعماق آنها را ببیند. نقطه روبروی ذهن متمرکز ، یک ذهن آشفته است. با یک ذهن آشفته نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم و تمام انرژی‌مان صرف کارهای بیهوده می‌شود.

ویژگیهای هدف :

1 - هدف باید متعالی باشد و می بایست موجب صعود ما شود نه سقوط ما.

2 - به صلاح ما باشد.برای اینکه بدانیم هدفی به صلاح ما هست یا خیر؟ 3 فاکتور مهم وجود دارد
الف) تایید خدا و عقل     ب) مقدور بودن        ج) رعایت اولویت

3 - هدف باید منطقی و به دور از خیالبافی باشد و به طور کلی قابل دستیابی باشد.

4 - هدف باید دقیق و دارای کیفیت و کمیت باشد.در واقع هر چیزی که دارای ابهام باشد به نتیجه رسیدن آن، مشکوک است. ما در گزینش اهدافمان به 2 نکته ضروری باید دقت کنیم:
الف) دقت در بیان جزئیات هدف
ب) دقت در بیان زمان مطلوب دسترسی به هدف
هر چقدر هدف خود را با جزئیات و کیفیات بیشتری توصیف کنید، در واقع به ضمیر ناخودآگاه خود فرمان دادهاید که برای رسیدن به آن، چه امکاناتی لازم است و چه مسیرهایی باید پیموده شود.
تعیین زمان دسترسی نیز باعث میشود که هر چقدر زمان به انتها می‌رسد، تلاش ما بیشتر شود. اگر هدف بزرگی را به هدفهای کوچکتر تبدیل کرده و برای رسیدن به هریک از آنها زمان تعیین کنید با رسیدن به هدفهای کوچکتر و واسطهای در شما یک شور و نشاطی ایجاد میشود که باعث میگردد با انرژی و پتانسیل بیشتری به سوی اهداف بزرگتر حرکت کنید.

5 - هدف بایستی دقیق ، واضح و شفاف باشد.

6 - اهداف باید قابل تفکیک و انعطاف پذیر باشد.

7 - برای دستیابی به هدف زمان مشخصی را در نظر بگیرید.مثلاً «دو سال». حال بر اساس این زمان، هدف خود را درون ماه ها، هفته ها، روزها و ساعت ها خلاصه کنید. همان طور که ثانیه ها، دقیقه ها را می سازند، دقیقه ها ساعت ها را و ساعت ها روز و هفته و ماه و سال را، اهداف شما نیز باید این گونه یکدیگر را تکمیل نمایند.

8 - اهداف خود را به روی کاغذ بیاورید و مکتوب کنید.

شاید مهم ترین ویژگی یک هدف خوب، همین باشد: اهدافتان را بنویسید. وقتی موضوعی را مکتوب می کنید، به نوعی برای خودتان یک تعهّد به وجود می آورید که هر گاه به آن نگاه کنید، یادآوری خواهد شد. پس از آن که مراحل قبل را طی کردید، اکنون وقت آن است که آن را به روی کاغذ بیاورید. ابتدا هدف اصلی خود را مشخص کنید و بعد، میزان زمانی را که برای آن در نظر گرفته اید و سپس، آن را به قطعات کوچک تر تبدیل کنید و گام به گام، پیش بروید.

9 - محدودیت زمانی داشته باشد. باید تاریخ سررسید مشخصی برای رسیدن به هدف وجود داشته باشد.

از دیگر ویژگیهای هدف می توان به سازنده و مثبت بودن، قابلیت داشتن انعطاف و تغییر و عدم تناقض با سایر اهداف اشاره کرد.

هدفهدف با آرزو تفاوت دارد. آرزو یعنی رسیدن به چیزی که آن را نداریم. ولی هدف یعنی آشکار کردن آنچه که داریم ولی هنوز ناپیداست. معمولا هدف با آرزو اشتباه ‌گرفته می‌شود. آرزو، ما را از واقعیت دور می‌کند و به توهم می‌کشاند و ذهن را اسیر و آشفته خود می‌کند. بنابراین بهتر است که از آن اجتناب شود. هر کدام از ما گنج‌های بی‌شماری در درونش دارد که لازم است که این گنج‌ها را استخراج و آشکار کند. گنج‌هایی همچون دانایی ، مهربانی ، آرامش ، اقتدار ، پاکی ، اخلاق نیکو ، حیاء و ....

این گنج‌ها که همگی حالتی کیفی دارند، می‌توانند با توجه شرایطی که در آن آشکار می‌شوند، تبدیل به نتایج و ثمرات عینی ‌شوند. برای مثال، آن‌کس که دانایی خویش را آشکار ‌کند، معلمی خواهد شد که تعالیمی را ارائه می‌دهد و شاگردانی را تربیت می‌کند تا این تعالیم را پاسداری کنند. آن‌کس که اقتدار خویش را آشکار کند، رهبری خواهد شد که یارانش را در راه رسیدن به هدف‌شان یاری می‌کند و به همین ترتیب همه گنج‌ها، دستاوردهای عینی و ملموس خواهند داشت.

تحقق یک هدف ، فرایندی است که در آن کیفیتی تبدیل به کمیت(هایی) می‌شود. این فرایند چهار مرحله دارد که عبارتند از: قصد ، مأموریت ، افق حرکتی و برنامه. هر کدام از این مراحل ، ویژگی‌هایی دارند و پرداختن به آنها شرایطی دارد.

اهداف ارزشمند دارای 3 جزء است :

1 - مالکیت             2 - واقع بینی          3 - انعطاف پذیری

  • ۹۴/۰۹/۰۵
  • ۴۱۵ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۲)

با عرض سلام 
خدا قوت به تمامی کسانی که کارگاه آموزشی هدف را برگذار کردند یک تبریک ویژه به خانم بری برای اولین آموزشگریشان وعذر خواهی از ایشان ودیگر عزیزان سپاسگذارم موفق باشید
  • مسعود کریمی
  • با عرض سلام و خدا قوت

    ممنون بابت کارگاه خوبتون. امیدوارم در زندگی اهدافی متعالی داشته باشیم. تبریک عرض میکنم به مهمان های عزیز و بابت آموزشگری خوبشان متشکرم.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">