طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

تغییر چه زمانی حاصل می شود؟

سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۲:۰۵ ق.ظ

برای نمایش مطلب روی کادر روبرو (کادر زرد رنگ) کلیک کنید.

دوشنبه 94/09/02 کارگاه آموزشی با موضوع تغییر چه زمانی حاصل می شود به دبیری سرکار خانم آغاسی و آموزشگری آقای امین کشاورزی برگزار گردید.

تغییرقرار گرفتن در شرایط نامطلوب فرد را به سمت تغییر سوق می دهد.اولین گام در مسیر تغییر، قبول و پذیرش این واقعیت است که راه را اشتباه رفته ایم و می بایست برای بهبود وضعیت ، شرایط را تغییر کنیم.پذیرش این امر که مسیر اشتباه ما را به سمت اهداف اشتباه می کشاند و اینکه در حال حاضر در جای نامناسبی قرار گرفته ایم که از آن به هیچ وجه رضایت نداریم می تواند اولین انگیزه ما برای تغییر باشد.

هر تغییری نیاز به کسب آموزش ها، دانستنی های لازم و مهارت های مربوطه دارد تا با استفاده از آن ها بتوانیم هر چه بهتر مسیر تغییر را طی کنیم.بایستی موانع تغییر را بشناسیم.چرا که با شناخت این موانع و برطرف کردن آنها، می توانیم به تغییر در زندگی دست پیدا کنیم.چند نمونه از این موانع عبارتند از :

1 - مرعوب شدن از بزرگی کار : مردم اغلب دست به تغییر نمی‌زنند چون از بزرگی یا پیچیدگی آن واهمه دارند. بهترین راه حل، آسان کردن تغییر و شروع کردن با کوچک‌ترین وضع ممکن است. مثلا به جای روزی نیم ساعت ورزش کردن، آن را برای ۵ دقیقه انجام دهید. پنج دقیقه برای شروع هر تغییری زیاد سخت و پیچیده نیست.

2 - ترس : بسیاری ترس از شکست و یا ناشناخته‌ها را دارند. بهترین راه‌حل برای آن کاستن از ترس و سپس رسیدن به موفقیت‌های کوچک برای افزایش اعتماد به نفس است. مثلا اگر از یادگیری زبان اسپانیایی می‌ترسید، تنها چند واژه‌ی ابتدایی مثل سلام، خداحافظ و یا متشکرم را یاد بگیرید. این تغییر کوچک دلهره‌آور نیست و به راحتی آن را انجام می‌دهید.

3 - نداشتن زمان کافی : پرهیز از امروز و فردا کردن برای شروع به تغییر . سرمان شلوغ است و بنابراین شروع کار را به زمان دیگری موکول می‌کنیم یا آن را شروع کرده ولی به دلیل مشغله کار به حاشیه می‌رود. بهترین راه شروع دوباره در کوچک‌ترین اندازه است. شما حتما برای ۵ دقیقه در روز وقت خواهید داشت. توجه کنید که تغییرات کوچک برای هر سه مورد گفته شده تاکنون راه‌حلی بی‌بدیل و بسیار مهم است.

4 - اولویت داشتن سایر چیزها : شما می‌خواهید دست به تغییری بزنید اما کارهایی با اولویت بالاتر نمایان می‌شوند و تغییر مورد نظر را به گوشه‌ای می‌رانند. بهترین راه‌حل آموختن قراردادن هدف فعلی شما بر بالای تمام اولویت‌ها و برای همیشه است، و یکی از بهترین تکنیک‌ها تعهد به انجام کار به هر شیوه‌ی ممکن است. برای یک تعهد کامل، به همه در مورد آن بگویید و از پیشرفت خود بقیه را مطلع کرده تا قضیه جدی شود.

5 - مقاومت دیگران : این یکی از سخت‌ترین موانع است زیرا کنترل زیادی روی آن نداریم. نمی‌توانیم دیگران را مجبور کنیم که حامی ما باشند.به جای عرضه‌ی ناگهانی تغییرات خود به دیگران، آنها را در مراحل ابتدایی تصمیم‌گیری وارد کنید، از آنها کمک بخواهید، از آنها بخواهید که جزیی از این تغییر باشند، از آنها حمایت بخواهید اما بدون رضایت آنها، سعی به به هم ریختن زندگی آنها نکنید.

6 - نداشتن انگیزه : اگر شما انگیزه‌ی کافی برای تغییر نداشته باشید، زمان شروع سختی‌ها دست از کار کشیده و ادامه نمی‌دهید. توصیه‌ی من این است که تا زمانی‌که مهارت تغییر را یاد نگرفته‌اید، به سراغ تغییراتی نروید که در مورد آنها انگیزه‌ای وجود ندارد. دو مورد از بهترین راهها برای حفظ انگیزه، تمرکز روی لذت کار به جای انجام دادن آن و دوم انجام دادن به صورت گروهی و دسته‌جمعی است.

7 - افکار منفی (من نمی‌توانم) : من به اندازه‌ی کافی خوب نیستم، به اندازه‌ی کافی قوی یا منظم نیستم. این کارارزش انجام را ندارد. این‌ها در پس ذهن ما حضور دارند بدون آنکه متوجه آنها باشیم. مهم‌ترین کار این است که یاد بگیریم به این افکار گوش داده و متوجه آنها باشیم.

8 - احساس گناه شکست : چند بار تاکنون شکستی خورده‌اید و بابت آن احساس گناه کرده و این احساس مانعی بوده تا دوباره شروع کنید؟ احساس گناه از آن موانع سخت است چون از آن احساسی است که به ندرت متوجه آن می‌شویم ولی اثر زیادی روی ما دارد. در حقیقت این هم یکی از همان افکار منفی است که گفته شد. باید یاد بگیرید که متوجه آن شوید، آن را شکست داده و با فکر مثبتی آن را جایگزین کنید.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که ثبات و پایداری در تغییر انجام شده، خود موضوع مهمی است که لازمه آن مراقبه از تغییر می باشد.

منبع : واحد آموزش جمعیت طلوع رهایی

  • ۹۴/۰۹/۰۳
  • ۳۷۹ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۳)

سلام

خدا قوت به سرکارخانم آغاسی وآقای کشاورزی خیلی خوب موضوع تغییر را باز کردن و واقعا تغییر سخت است ولی اگر این موانع رازیر پا بگذاریم کم کم رشد وتغییر ایجاد خواهد شد
  • محمد حسنی
  • با عرض ادب وخسته نباشید به همه عزیزان و ارزوی سلامتی ،
    کارگاه اموزشی اموزنده و مفید بود و به امید کاربردی کردن اموزش ها وتغییرمان ،ممنون
  • مسعود کریمی
  • با عرض سلام و خدا قوت

    تبریک عرض میکنم به آقای امین کشاورز بابت آموزشگری خوبشان. کارگاه تأثیر گذاری بود. ممون

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">