طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

انگیزه چیست ؟

يكشنبه, ۱ آذر ۱۳۹۴، ۱۰:۰۷ ق.ظ

برای نمایش مطللب روی کادر روبرو (کادر زرد رنگ) کلیک کنید.

شنبه 94/08/30 کارگاه آموزشی با موضوع انگیزه چیست به دبیری سرکار خانم آزاد و آموزشگری سرکار خانم ها رفعتی و زارع برگزار گردید.

کارگاه

در ابتدای کارگاه سرکار خانم آزاد به این نکته اشاره کردند که عدم آگاهی و دانش کافی در مواجهه با مشکلات موجب بی انگیزگی و بی هدفی در زندگی می شود.سپس انگیزه را اینگونه شرح دادند: حالتی است درونی که به فرد انرژی می دهد و او را به فعالیت یا حرکت به سمت هدفی سوق می دهد. به طور کلی انگیزه کششی درونی برای برآوردن نیاز است.

در ادامه کارگاه آموزشی،آموزشگران محترم به شرح موارد ذیل پرداختند:

انگیزه دارای دو بعد درونی و بیرونی می باشد. بعد درونی به طور خودانگیخته از نیازهای روان شناختی، کنجکاوی و تلاشهای فطری برای رشد حاصل می شود. این انگیزه را می توان با کسب دانش و آگاهی برای رسیدن به رهایی از دام اعتیاد در خود شعله ور سازیم. بعد بیرونی به طور غیرمستقیم و از نیازهای بیرونی ما انسان ها شکل می گیرد. گاهی اوقات فرد مصرف کننده به خاطر عوامل بیرونی مانند ترس از اخراج در محیط کار، ازدواج فرزندان، فشار خانواده و ..... تمایل خود را برای رهایی از اعتیاد نشان می دهند که این امر هم مانند انگیزه درونی با ارزش و مهم است.

انگیزه نیرویی درونی و ذاتی می باشد که ایجاد آن به عهده خود شخص می باشد و عامل آن نیازی است که در درون فرد ارضاء نشده است.روش های ایجاد انگیزه عبارتند از :

1 - تقسیم و خرد کردن اهداف بزرگ به اهداف کوچک و قابل دسترس

2 - وضعیت خود را با گذشته خود مقایسه کنیم. خود را با دیگران مقایسه نکنیم.

3 - موفقیت ها و پیروزی های خود را در ذهنمان حک کنیم و همیشه به یاد داشته باشیم.

4 - از شکست هایمان درس بگیریم و از آنها پلی برای رسیدن به موفقیت بسازیم.

5 - افکار منفی را از ذهنمان پاک کنیم و مثبت اندیش باشیم.

6 - جملات و عباراتی که موجب ایجاد انگیزه و انرژی می شود را به خاطر بسپاریم.

7 - گذر زمان را به یاد داشته باشیم.

از عوامل سرد کننده انگیزه می توان به : انگیزه احساسی، اهداف کوچک، عدم علاقه، ترس از شکست، فاصله زمانی بین مبدا و مقصد، ارتباط با افراد منفی نگر، ترس از تغییر، اهداف غیر واقعی و غیر قابل دسترس و تنبلی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که پیدایش انگیزه نیاز به محرکی به نام نیاز دارد. افراد مصرف کننده در ابتدا با بعد بیرونی انگیزه وارد جمعیت می شوند که با وجود همین بعد نیز می توان به قطع مواد رسید.پایداری و تعهد به همین انگیزه بیرونی نیز بسیار سخت است و ممکن است به دلایلی مانند تغییر خود و یا تغییر هدف کمرنگ شود.ذکر این نکته ضروری است که می توان  با کسب دانش و آگاهی در مسیر درمان و کار کردن و عملکرد بر روی 13 کلید رهایی می توان بعد بیرونی انگیزه را به بعد درونی تبدیل کرد.

در انتها به پیام شماره 12 دانشنامه جامع اعتیاد اشاره می کنیم : درمان اعتیاد بدون خواست فردی و درونی امکان پذیر نیست. تعداد زیادی از تازه واردین محترم، معمولاً با انگیزه های بیرونی مانند کار، همسر، از دست دادن اعتبار، تخریب چهره و یا وضعیت مالی نابسامان اقدام به ترک مواد می کنندکه این انگیزه و خواست برای شروع بسیار خوب است اما برای ادامه مسیر درمان اصلاً کافی نیست چرا که پایداری در قطع وابستگی نیاز به خواست درونی قوی و هدفمند می باشد.

منبع : واحد آموزش جمعیت طلوع رهایی

  • ۹۴/۰۹/۰۱
  • ۵۲۸ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۵)

  • محسن رضایی
  • با سلام و خدا قوت . با تشکر از دبیر و آموزشگران محترم، کارگاه آموزشی پربار و با نشاطی بود.ممنون از مشارکت و حضور دوستان.به شخصه مطالب زیادی را یاد گرفتم.

  • مسعود کریمی
  • با عرض سلام و خدا قوت

    از مطالب خوبتان ممنونم و امیدوارم با استفاده از راهکار های این کارگاه آموزشی انگیزه های مثبت خود را افزایش دهم و با امید بیشتر به ادامه زندگی بپردازم.

  • محمد حسنی
  • با عرض سلام و خدا قوت به تمام اعضا جمعیت طلوع رهایی

    با آرزوی بهروزی و پیروزی برای ایشان.

    بابت کارگاه آموزشی دیروز ممنون و متشکرم.

    سلام خداقوت به همگی
    سلام خدا قوت انگیزه یک حس درونی است که باعث رشد وحرکت میشود 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">