طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

والدین مراقب باشید

دوشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۰۷ ق.ظ

والدین مراقب باشید:

مواد مخدر و اعتیاد به آن خطرناکترین پدیده جامعه امروز ی بحساب می آید که جزتباهی ، نابودی ، بیماری، پشیمانی و مرگ چیزی  به دنبال نخواهد داشت....

نتیجه و عاقبت افرادی که به مصرف مواد مخدر رو می آورند باید درس عبرتی برای افراد دیگر بخصوص جوانان باشد تا بخاطر شادی ها، خوشی ها و اثرات زودگذر وتحت تاثیر دوستان ناباب هرگز حتی فکر مصرف آنها را نیز به خود راه ندهید.

معاشرت با دوستان ناباب، وجود معتاد در خانه ، بیکاری ، اختلافات خانوادگی و همچنین کنجکاوی از عوامل مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان ذکر می شود به همین دلیل خانواده باید در مقابل فرزندانشان به سوالات کنجکاوانه آنان با حوصله جواب بدهند و دوستانشان را کنترل کنند.

همچنین مواظب پول توجیبی فرزندانتان باشید .پول توجیبی زیاد در سیگاری شدن نوجوانان تاثیر بسیارزیادی دارد، همچنین قرار گرفتن در جمع دوستان ناباب و نداشتن قدرت " نه  گفتن آنه را به سوی مصرف مواد مخدر می کشاند.

وقتی نوجوانان به مصرف مواد مخدر روی می آورند پس از مدتی دچار افسردگی شده و خودشان را از دیگران جدا می کنند همین رفتار باعث میشود که محیط مدرسه کم کم برایشان خسته کننده شده و در نهایت از درس و تحصیل ترد میشوند.حتی در بسیاری از موارد به دلیل اینکه فکر می کنند راهی برای بازگشت ندارند , دست به خودکشی می زنند.

مرگ با طعم کراک وشیشه : نگاهی به مصرف مخدرهای صنعتی

تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به مواد صنعتی و شیمیایی از قرصهای روانگردان تهدیدی جدی است که جوامع امروز را با بحران مواجه کرده است.

شناسایی بیش از 400 هزار انواع قرص روانگردان طی سال جاری در کشور، نشان از گرایش نسل امروز به مصرف مخدرهای شیمیایی و صنعتی دارد و این در حالی است که مضرات این گونه مخدرها به مراتب بیشتر و ناگوارتر از مخدرهای سنتی است . به عقیده پزشکان ، مصرف یک ماده که باعث شود فرد به مصرف دوباره آن روی بیآورد میتواند به عنوان ماده اعتیاد آور تلقی شود و از همین رو مخدرهای صنعتی نیز از این قاعده مستثنی نیست .

امروزه مواد مخدر یکی از پر سود تریت تجارتهای غیرقانونی در جهان مطرح است و گردش مالی سالانه آن بین 1500 تا 2000 میلیارد دلار برآورد شده است.

مخدرهای صنعتی در واقع ترکیبی از مخدرها یسنتی با مواد شیمیایی هستند . برای نمونه مخدر سنتی مانند تریاک سستی زا و یا ماده ای همچون حشیش توهم زاست  اما مخدر صنعتی مانند شیشه ، اثری ترکیبی از توهم زایی و تحرک بخشی دارد این در حالی است که هر یک از این تاثیرها در مخدرهای سنتی بر عهده یک ماده بوده که اکنون در نوع صنعتی با تجمع خاصیت ها، به شکل متقابل مشکل و ضررها نیز به یکباره بر روی فرد عارض میشوند.

مخدرهای جدید به علت ترکیب شیمیای که دارند سیستم مرکزی اعصاب را تحریک کرده و باعٍ بروز نوعی تشنج و حرکات غیر قابل کنترل به همره تعریق ، گشادی مردمک چشم  و در مجموع کنش ها یشدید رفتاری میشوند.

محمد طباطبائی ، متخصص بیهوشی اظهار می دارد : برخلاف مخدرهای افیونی مانند تریاک عموماً آرام بخش هستند و استعمال کننده را به سمت سکون و کندی حرکت میبرند ، مخدرهای نوین با تحریک های مغزی که دارند به فرد انرژی مضاعف می دهند این تحریک زایی و افزایش انرژی ها پس از استعمال سبب میشود تا جوانان نسبت به چنین موادی گرایش بیشتری پیدا کنند.

ازدیگر تاثیرات مخدرهای صنعتی ، ایجاد اختلال در سیستم پردازش مغزی فرد است . این حالت به گونه ای است که مصرف کننده به دلیل توهمی که در آن به سر می برد، صدای های گوشخراش، حرکت های تند و .... را کاملاً عادی می پندارد.

در کنار انواع مخدرهای صنعتی مثل کراک، شیشه ، کریستال و... می توان از مصرف "پان" به عنوان خوشبو کننده دهان و قرص نشاط آور بین دانشجویان و دانش آموزان نگران بود که موجب سرطان لثه، روده بزرگ و بیماری هپاتیت در مصرف کننده میشود.دکتر سعید فروغی ، متخصص بخش مراقبت های ویژه مغزی( I.C.U  ) می گوید: مخدرهای شیمیایی با بیش فعال کردن  بخشی از مغز ، به فرد توانایی کاذب و زود گذر اندیشیدن به چند موضوع را می دهند و شخص با انباشت فکرهای گوناگون به شکل همزمان ، دچار توهم میشود و در یک لحظه به نتیجه دارابودن توانایی در پرواز از روی برجی بلند می رساند.

وی می افزاید: بر خلاف مخدرهایی مانند تریاک که با تاثیر آرام کنندگی که بر مصرف کننده می گذارند. .ی را به سوی بی تفاوتی در برابر کنش های جامعه وا می دارند، مخدرهای صنعتی باعث واکنش های شدید رفتاری فرد در برابر توهم های ذهنی میشوند.

در مخدر های صنعتی که جدید هم هستند ، نیاز به داشتن اطلاعات دو چندان است. در این میان ، باتوجه به نبود آشنایی کافی با مخدرهای نوین ، مسئله آموزش جایگاهی اساسی دارد . در صورت عدم تجهیز اطلاعاتی نیروهای درگیر بااین مسئله ، ممکن است جلوی یک سری رفتار مجرمانه توسط مجریان قانون گرفته نشود و خسارت های جبران ناپذیری به جامعه وارد شود.

به گفته سرهنگ علی سماواتی ، رئیس مرکز آموزش پلیس مبارزه با مواد مخدر نیرو ی انتظامی، یکی از بحث های مهم در مبارزه با مواد مخدر ، داشتن آگاهی لازم برای مواجه و از بین بردن آن است.

وی میگوید : هم اکنون علاوه بر آموزش دوره ای کارکنان ناجا ، در صورت نیاز ویژه برخی استانها که پس از کارشناسی مشخص شده ضعف هایی دارند، آموزش های لازم با اعزام نیرو داده میشود .

این مقام آموزشی مواد مخدر ناجا ، با اشاره به اینکه اعتیاد چهارمین بحران بشریت به حساب می آید ، می افزید باید تمامی مسئولانو برنامه ریزان در زمینه کاهش تقاضای مواد به ویژه مخدرهای صنعتی تلاش ویژه ای کنند ، زیرا با برخورد فیزیکی نمی توان تمام حجم مقابله با این معضل را انجام داد.

همسایگی ایران با افغانستان و افزایش کشت خشخاش در این کشور تهدیدی جدی برای کشور است ، به طوری که افزایش تعداد معتادان و از سوی دیگر گسترش کشت خشخاش تا سطح 6 هزار و 100 تن در افغانستان ، نشان از برنامه ریزی های خارجی برای افزایش سطح اعتیاد در این منطقه است . وجود مرزهای طولانی با کشورهای افغانستان وپاکستان ، کشور ما را در معرض خطرات بسیاری قرار داده و همه اینها مبیین این ضرورت است که باید راهکارهای نوینی برای مقابله با مواد مخدر پیش بینی شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، تغییر الگوی مصرفی مواد مخدر از مواد سنتی از قبیل تریاک ، حشیش و هروئین به مواد صنعتی و شیمیایی و استفاده از قرص های روانگردان را تهدیدی جدی می داند و میگوید رشد روز افزون مواد مخدر شیمیایی جوامع امروز را با بحران مواجه کرده است.

دکتر فداحسین مالکی می افزاید: مسئولان برای مقابله و پیشگیری از گرایش جوانان به این مواد نیازمند استفاده از تمام توان علمی و فرهنگی کشور هستند.

وی اشاره به اینکه ، جایگزینی مواد مخدر صنعتی و شیمیایی به جای مواد مخدر سنتی تهدیدات جدی را به دنبال دارد می گوید: استفاده از مواد مخدر سنتی در کشور با اقدامات مفیدی که انجام شده کاهش یافته اما گرایش به مواد شیمیایی رو به افزایش است.

اعتیاد و مواد مخدر مرز نمی شناسد و در مبارزه با آنها نباید به مخدرهای سنتی اکتفا کرد، زیرا هر فردی که در فرایند اعتیاد قرار بگیرد ممکن است آلوده به یکی از ماده های تخدیری ( چه سنتی  چه نوین ) شود تبلیغات و آگاه سازی ، نقش بسیار مهمی در  کاهش تقاضا دارند. باید اعتیاد را به همه شناساند . در این صورت بسیاری به علت عارضه های ناشی از این سهم مهلک ممکن است مصرف این مخدرهای جدید را کنار بگذارند.

از آنجا که ترک استفاده از ماده مخدر از سوی فرد استعمال کننده دارای 4 مرحله تمایل برای ترک، سم زدایی, روان درمانی و ایجاد تغییر نگرش است و برخی مرحله های آن مانند سم زدایی ممکن است تا یک سال نیز طول بکشد ترک مخدر صنعتی در این مدت طولانی کار بسیار دشواری است و باید چاره بهتری برای رویارویی با آن اندیشید . تجربه نشان داده است متاسفانه به رغم تلاش های فراوانی که برای باز گرداندن معتادان انجام میشود ، در صد بسیار ناچیزی از آنها از چرخه درمان سر بلند بیرون می آیند. لذا بهترین راه مقابله با مخدرهای نوین ، آشنا کردن شهروندان با خطرهای وحشتناک و آموزش نوجوانان برای روبرو شدن درست با آنها توسط آگاهی دهی همه جانبه است.

کارشناس ارشد آموزش مرکز آموزش پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا می گوید. در اطلاع رسانی مواد مخدر به ویژه صنعتی آن، نباید صرفاً کارشناسان و دست اندرکارن را مورد توجه قرار داد واز قشر نوجوان و جوان جامعه غافل شد . از اینکه در مورد قرص اکس، شیشه و ... در کتاب دانش آموزان صحبت شود. نباید واههمه داشت ، زیرا اگر ما از عنوان شدن در این موضوع بترسیم و آنها را بیان نکنیم قاچاقچی و مواد فروش محل بدون ترس و نگرانی اطلاعات غلطش را در اختیار نوجوانان قرار میدهد.

نسل جدید مخدرها و محرکها ، مخرب تر از گذشته

مواد مخدر بزرگتری بلای قرن 21 بشر است که اگر به درستی شناسایی و راهها ی آن تعیین نشود هر روز شکا جدیدی یه خود میگیرد و افراد به به کام مرگ ناخواسته خواهد کشاند. ماده مخدر و محرک شیشه از جمله موادی است که عوارض زیادی چون توهم ، افسردگی شدید، پرخاشگری، رفتارهای ضد اجتماعی ، سردرگمی و در نهایت مرگ را برای مصرف کنندگان در پی دارد.شیشه ماده سمی و با قابلیت تبدیل سریع به گاز اشت  که خاصیت ذوب به اشکال مختلف داشته و به نظر مانند پودر رختشویی یا سوخت فندک است . این مخلوط هیچگاه به یک شکل نسیت اما عمدتاً ماده ای سخت با رنگ زرد مثل هیدرو یا ترکیبی سفید رنگ به نام شیشه است . این ماده در آزمایشگاه به شکل صنعتی ساخته میشود و نیم گرم ان در بازارهای جهانی حدود 50 دلار قیمت دارد.مصرف خالص این ماده باعث حس رعشه قوی در بدن همراه با احساس شدید سرخوشیکاذب بین 6 تا 12 ساعت در فرد میشود. این احساس در برخی موارد به وسواس فکری مثل وسواس نظافت و امثال آن منجر میشود. اما برای بسیاری دیگر به دیوانگی منتهی میشود. یگی دیگر از مضرات مهلک مصرف ایمن ماده این است که استفاده کننده را برای ساعات طولانی بیدار نگه میدارد . شیشه از خانواده آمفتامین ها است و اثرات مخرب آن به مانند قرصهای اکستاری است به طوریکه باعث افزایش کاذب انرژی ، پرفعالیتی ، شادابی و بی خوابی میشود . پس از مصرف شیشه ترشح برخی مواد شیمیایی محرک که عامل ایجاد احساس شادی در بدن است افزایش می یابد به همین خاطر پس از مدتی که از مصرف این ترکیبات می گذرد احساس شادابی نیز از بین میرود و همین امر مقدار مصرف فرد را بالا میبرد. که این امر نتایج بسیار خطر ناکی برای جوانان و سلامت جامعه در پی دارد . استعمال این ماده ضمن افزایش حرارت بدن ، ضربان قلب را تندتر کرده، تنفس را سریعتر و باعث تسریع در فشار خون میشود و در ادامه موجب توهم ، افسردگی ، اختلالات شخصیتی و اعمال عجیب همراه با خشونت میگردد. سرخوشی ، رفتارهای غیر اردای شخصیتی ف تحریک پذیری ، ترس، افسردگی، توهم، پرخاشگری، و رفتارهای ضد اجتماعی از دیگر مصرف شیشه است. عوارض بدنی این ماده افزایش ضربان قلب ، افزایش فشار خون و تنفس، بازشدن مردمک چشم که این حالات میتواند منجر به بروز سکته قلبی و یا عوارض کلیوی در فرد مصرف کننده شود.

ماده مخدر ی در قالب آدامس

پان پراگ، ماده مخدی است که جدیداً در قالب آدامس وارد ایران شده است.

پان پراگ، راجا، تایتانیک، ناس خارجی ، پان پاکستانی ، پان عربی، ویتامین ، ملوان زبل ، پان اسفناج و گوتکا.

 هنوز داستان مصیبت اکستازی که هزاران معتاد مفنگی روی دست خانواده ها گذاشته است ، به آخر نرسیده بود که چند ماه قبل ، سرو کله یک مخدر توهم زای دیگری در بازار ایران و خصوصاً در منطق شرقی پیدا شده، مخدری که این بار در بسته های شکیل با عکس های هنر پیشه های خوش تیپ هندی و پاکستانی به عنوان آدامس، پاستیل و پودر هایی با طعم نعنا و خوشبوکننده دهان وارد شده است.

این آدامس های مخدر را خیلی راحت میشود مثل سیگار از مغازه ها خرید ، یه طوری که خانواده هایی که تفاوت اکس و استامینوفن را از هم نمی فهمیدند عمراً بفهمند آدامس ها و خوشبو کننده های پان چیست و تا به خودشان بیایند ، آنچه نباید بشود اتفاق می افتد.

خطر اساسی این است که این بار طعمه ها، بچه های خردسالی هستند که 2 آدامس بادکنکی را به زور می چپانند توی دهانشان و ان را تق تق می ترکانند لطفا یکی از این آژیر خطر را به صدا در بیاورد.سرو کله اکس و ترکیبات آمفتامین که توی بساط مواد فروش های شمال شهری ایران پیدا شد، هیچ آژیر خطری به صدا در نیامد. اکس با همه مخدر های دیگر تفاوتی از زمین تا آسمان داشت قرصی در بسته های شیک و خوشرنگ با اسامی توپ و.. قرص هایی که بین جوان ها پخش و آدم را خفن می برد به هپروت ، منتقل و دود و بوی گند و کثافت هم نداشت ، بنابراین لابد مثل بتریاک ، هروئین ، کوکائین و... ترسناک نبود.

اما تفاوت اساسی آن با مواد مخدر دیگر ، این بودکه خانواده ها نمی توانستند آن را از استامینوفن کدئین یا قرص ضد اسهال تشخیص بدهند.

اینطوری بود که تا خانواده ها ومسئولان به خودشان بجنبند ، سیل اکستازی همه جا را فرا گرفت سیلی که حتی بسیاری از نوجانان کم سن وسال  را هم غرق کرد. البته این قرص های عجیب و خوشرنگ مواد جدیدی نبودند ، همان MDMA   ها بودند که شرکت مرک (MERCK ) آلمان در سال 1912 ، آنها را برای درمان بیماران روانی ساخته بود ولی 400 سال بعد آمریکا مهر ممنوعیت خورده بودند و  حلا پس از نیم قرن ، دوباره مثل اژدهایی از خواب بیدار شده و در بسته بندی های شیک  در مراسم پایکوبی جوان ها سر وکله شان پیدا شده بود ، قرصی ویرانگرکه پله ای بود برای مصرف مخدرهای سنگین تر....

پان ، همان ناس خودمانی

آدامس ها و خوشبو کننده های پان پراک  اگر چه این بار با اسم قلمبه سلمبه ای وارد شده اند ترکیبی شبیه همان مخدر ناس دارند مخدر کثیفی که مرزنشینان شرق ایران و خراسانی ها و ساکنان قسمت هایی از آذربایجان ،آن را  از افغانستان ، پاکستان و هند وارد می شود  خیلی خوب می شناسند دوست صمیمی تف و دندان های کثیف و جرم گرفته....

ناس یکی از کثیف ترین و تهوع آورترین موادی است که در دسته مخدر های توهم زا قرار میگیرد و اگر چه پلیس کشورهای مختلف آن را مخدری مانند سیگار محسوب می کند و داشتن آن جرم محسوب نمی شود اما ماده به خاطر نوع استفاده آن ، مواد سازنده اش و نوع مصرف کنندگان اش ، در ایران یکی از مفلوک ترین و توسری خورده ترین مخدرها به حساب می آید.

این ماده که تا همین چند سال قبل در بسته های پلاستیکی درب و داغان  شبیه حنا- وارد ایران میشد، از برگ درختی بنام بتل به دست  آمد که در اندونزی ، مالزی، فیلیپین ، چین ، تایوان ، کامبوج ، ویتنام ، لائوس ، هند و پاکستان می روید. برگ های آمن را اگر تازه باشد می جوند ولی معمول ترین شیوه مصرف آن استفاده از خشک کرده آن است.

برگ های خشک شده درخت بتل را می کوبند ، سپس آن را با کمی آشغال مثل خاک سیگار و آهک قاتی کرده و با انگشت می چپانند زیر لثه ، بعد از چند دقیقه مکیدن هم با یک تف غلیظ پرت می کنند بیرون.

پان پراگ ، کلاغی که قناری شد

پان( paan  ) یا پان پراگ که چند وقتی است آدامس ها و خوشبو کننده های آن از مرزهای شرقی کشور وارد شده و با قیمتی بین 50 تا 3000 تا تک تومانی به فروش می رسد ، در اصل از فک و فامیل های همان ناس کثیف است خوش تیپی به تنش کرده اند و او را جزو خوشبوکننده های دهان به حساب  آورده اند.

برای تهیه آدامس ها و پاستیل های پان ، دانه های قرمز و درشت درخت بتل را در برگ درخت پیچیده و تنباکو ، آهک ، خاکستر، ادویه جات معطر ، ساخارین و مقدار زیادی اسانس و افزودنی هیا غیر مجاز را می چپانند توی این مخلوط و میشود پان پراگ.

البته تحقیقاتی که روی آدامس ها و خوشبوکننده های دهان پان در سیستان و بلوچستان انجام شده، نشان می دهد در 11 نوع از آنها مقداری هم مواد مخدر دیگر اضافه شده تا طرف را حسابی بگسرد . خب ، دروغ نباشد در برخی از نمونه ها هم البته ارسنیک، کربنات منیزیم و سرب مشاهده شده است آدامسی با ترکیبات جادویی.

خوشبو کننده ای برای مردن لثه ها

دلیلی که مصرف کنندگان پان را به سوی آن میکشد ، احساس گرمی ، سرخوشی موقت، سبکی سر ، گیجی و شادی کاذبی است که پس از مصرف آن دست میدهد. اما این ماده توهم زا آنقدر ویران کننده است که مضراتش را نمی شود شمرد.

پان پراگ که حلا به صورت آدامس(جویدنی ) و پاستیل( مکیدنی) وارد کشور میشود بدجوری پدر لثه ها را در می آورد ، چرا که نیکوتین آن به سرعت از طریق مخاط دهان جذب شده و باعث بدرنگی دندان ها میشود.

علاوه بر آن، مصرف این ماده زمینه ساز بروز سرطان های دهان ، حنجره و لثه میشود. آماراها نشان می دهد کشور هندوستان به دلیل مصرف زیاد مردم آن از این ماده ، مقاوم دوم سرطان دهان را در دنیا دارد.

اما این تمام ماجرا نیست پان پراگ علاوه بر اینها بدجوری دستگاه تنفسی و قلب و عروق مصرف کننده را آسفالت می کند و با جذب شدن توسط بزاق دهان ، دخل سلول های مغزی فرد را هم می آورد.

علاوه بر این با توجه به اینکه ناس و پان پراگ بزاق دهان را مثل سیل را می اندازد، تمایل مصرف کننده را هم به تخلیه این ترشحات یا همان تف کردن تحریک می کنند.

به این ترتیب مصرف کننده فرت فرت تف می کند که با این کار ، علاوه بر لکه های کثیف که در خیابان های مناطق فقیر نشین پاکستان و هند سانت به سانت دیده میشود ،  بیماری های عفونی مثل سل و هپاتیت به سرعت گسترش می یابند.

بدو ، بدو کیلو دوزار

اکستازی با همه بدیهایش یک حسن داشت، آن هم اینکه وقتی اولین بار وارد کشور سد، آن قدر گران بود که هر کسی نمی توانست بخردش ، اما آدامس های پان پراگ مواد کثیفی هستند که قیمت بهترین نوعشان هم به اندازه یک آب نبات چوبی نیست 50 تا 300 تومان.

علاوه بر این ، با توجه به اینکه قاچاقچیان آن را به عنوان خوشبو کننده دهان یا آدامس و پاستیل خوشمزه وارد مرزهای شرقی کشور کرده اند ، خیلی راحت میشود آن را از دشت فروشی ها و حتی دکه های روزنامه فروشی آن مناطق خرید. بنابراین خودتان میزان خطر آن را حدس بزنید.

مرحله بعدی

اگر چه پان پراگ خودش بدجوری اوضاع دهان و دندان ومغز را یه هم میریزد اما مهمترین هراسی که از این ماده وجود دارد ، وابستگی ای است که این ماده به مخدر های سنگسن تر و قوی تر ایجاد میکند. پان همان کاری را میکند که اکس و حتی سیگار دارند انجام میدهندف معرفی مصرف کننده به دنیای مخدرهای قوی تر اما میلیون ها بار وحشتناک تر .

دلیلش هم این است که اگر اکس و سیگار از دوران جوانی و نوجوانی افراد را آلوده می کنند .پان پراگ که به عنوان خوشبو کننده دهان یا آدامس با طعم نعنا وارد بازار شده حتی کودکان دبستانی و خردسال را هم به حفره بزرگ اعتیاد می کشاند و آنها را به سمت وابستگی و اعتیاد به مواد مخدر قوی تر راهنمایی می کند.

  • ۹۶/۰۲/۱۱
  • ۴۳۶ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۵)

  • فریبا سلطانی
  • سلام وخداقوت  واقعا متاثرشدم  چه موادمخدرهای عجیبی 
    خداوند نگهدار جوونهاباشه انشاءالله 
    سپاس بابت این همه اطلاعات 
    با سلام 

    امیدوارم جوانان به سطح آگاهی بالایی برسند که دیگر تبلیغاتها و حرف آدمهای ناباب در آنها اثری نداشته باشد 
  • حسین فراهانی
  • با سلام و عرض خداقوت
    تشکر از مطالب بروز و آموزنده وبلاگ.
    باعرض سلام وخداقوت،متشکرم ازآگاهی هایی که دراختیارمامیگذاریدامیدوارم خداماراازگزنداین بلیات حفظ کند.
    با سلام وخدا قوت
    ممنون بابت اطلاعاتی که در اختیار خانواده ها میگذارید
    خدا قوت میگم خدمت مسئول وبلاگ
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">