طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

انتخاب احساسات (قسمت دوم)

سه شنبه, ۲ آبان ۱۳۹۶، ۰۳:۰۹ ب.ظ

انتخاب احساسات

درقسمت قبل گفتیم , شما مسئول احساسات خود هستید , این شمایید که می توانید درباره هر چیز فکر کنید.البته در صورتی که چنین تصمیمی بگیرید آیا از خود پرسیده اید از غم , دلتنگی یا آزردگی نتیجه یی عایدتان خواهد شد؟آنگاه به شکلی جامع وکامل در مورد افکاری که شما را به سوی چنین احساسات طاقت فرسایی سوق می دهند , تحقیق ومطالعه نمایید.در این قسمت باچگونگی کنار گذاشتن غم و اندوه آشنا خواهیم شد....

کنارگذاشتن غم واندوه

فکر کردن به روش های تازه ,کار چندان ساده ای نیست. شما به مجموعه ای از افکار و عاداتی که تا به حال پذیرفته اید مستلزم تلاش بسیار است . خوشحالی کار ساده ای است اما ترک عادت غصه خواری می تواند دشوار باشد.
خوشحالی یکی از حالات طبیعی انسان بودن است . وقتی به چهره کودکان خردسال نگاه می کنید, به سادگی می توانید آن را مشاهده نمایید.آنچه که دشواراست , نادیده گرفتن تمامی بایدها و می بایست هایی است که از گذشته درذهن تان جای گرفته اند.

پذیرش مسئولیت فردی با آگاهی آغاز می شود . هر وقت از این دست رو به رو می شوید که «او احساسات مرا جریحه دار کرد »نفس خود را در سینه حبس کنید وبه خود یادآوری نمایید که در این لحظه چه می کنید.
تفکر جدید نیاز به آگاهی از طرز تفکر قدیمی تان دارد.شما به لحاظ الگوهای فکری عادت کرده اید, علت احساسات خود را بیرون از خودتان جست وجو کنید .شما طی هزاران ساعت چنین طرز تفکری را در ذهن خود تقویت کرده اید و اکنون هزاران ساعت دیگر را به فکر جدیدتان اختصاص دهید.

زمانی را به یاد آورید که در حال تعلیم رانندگی با اتومبیل دنده یی بودید , مشکلاتی که با آنها دست وپنجه می کردید به نظرتان لاینحل می آمدند. آگاهی پس از هزاران تمرین , اشتباه وتلاش مجدد , بالاخره روزی رسید که سوار اتومبیل خود شدید و به راه افتادید...نه مقدماتی , نه تکانی و نه فکر کردنی . حالا رانندگی جزیی از طبیعت ثانوی شما شده است . چطور از عهده این کار برآمدید؟ با دشواری زیاد , ساعت ها فکر , یادآوری و تلاش. 
شما عادت فعلی تان را یک عمر در خود تقویت کرده اید , شما خود به خود غمگین , خشمگین , دلگیر یا ناامید می شوید چون از سالهای بسیار دور یاد گرفته اید که این طور فکر کنید. شما رفتار خود را پذیرفته اید و هرگز در صدد مقابله با آن برنیامده اید, اما اگر بخواهید می توانید یاد بگیرید که غمگین , خشمگین , دلگیر ویا نا امید نباشید. درست به همان نحوی که این رفتارهای خود ویرانگرانه را آموخته اید.
قبول مسئولیت فردی مستلزم چیزی بیشتر از یک زمینه سنجی صرف روی افکار جدید است . این کار نیاز به عزم جدی برای شاد زیستن , مبارزه کردن واز میان برداشتن همه افکاری دارد که نوعی مانع تراشی های خود خواسته و توأم با غم واندوه را در شما پدید می آوردند.

انتخاب - نهایت آزادی شما
مسأله این نیست که آیا قادریداحساسات خود را کنترل کنید یا نه , بلکه این است که می خواهید چنین کنید یا نه ... قبل از چنین انتخابی چقدر باید عذاب بکشید ؟ بعضی افراد به جای مهار کردن احساسات شان , کارهای احمفانه را ترجیح می دهند چون سودی که از جلب ترحم عایدشان می شود به مراتب بیشتر ا چیزی است که از شاد زیستن به دست می آورند.
نکته مهم این است که شما در هر لحظه از زندگی , توانایی آن را دارید که شادی را انتخاب کنید یا لااقل غمگین نباشید. ممکن است چنین فکری تنها یک لحظه به ذهن تان خطور کند اما بهتر است قبل از اینکه به آن پاسخ منفی بدهید دقیقاً به آن بیندیشید , کنار گذاشتن آن به معنای تسلیم شدن است . انکار آن , باور این نکته است که کس دیگری غیر از شما مسئول احساسات شماست.

انتخاب شاد زیستن ساده تر از ادامه دادن روش هایی است که هر روزه زندگی تان را دچار اختلال می سازند.

ادامه دارد...
  • ۹۶/۰۸/۰۲
  • ۹۳۷ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۱۹)

واقعا خیلی از مسائل بستگی به انتخاب خودمون داره
  • مصطفی عظیمی
  • سلام
    تشکر عالیه خانم سلطانی
    پاسخ:
    سپاس
  • افسانه توان
  • خدا قوت به شما سرکار خانم سلطانی همانطور که شما فرمودید همه چیز با خواستن شکل میگیرد 
    پاسخ:
    تشکر
  • همایون سرایی
  • سلام 
    خداقوت
    بسیار عالی 
    انتخاب ما نوع تفکر ماست وتفکرما احساسات ماروشکل میده
    کسی که بدنبال ترحم دیگران زندگی میکنه گم شده 
    و نمیدونه که با تفکر صحیح و رسیدن به یک احساس منطقی
    میتونه قدرتمند زندگی کنه 
    با عرض سلام و خدا قوت خانم سلطانی مطلبتون عالی بود واقعا همینطوره ما انتخاب میکنیم چگونه زندگی کنیم با احساساتمون و تصمیمان برای ادامه زندگی چیست اما متاسفانه برای کنتر احساساتمان به دنبال نیرویی بیرونی میگردیم 
    با سپاس فراوان خانم سلطانی
    پاسخ:
    تشکر
  • مسعود کریمی
  • با احترام 
    تغییرات و ترک عادات همیشه سخت بوده و هست اما مسئله حائز اهمیت اینه که باید از یک جایی شروع به تغییر کرد تا به موفقیت برسیم، تغییر حرکت از جهت منفی به سمت جهت مثبت زندگی را شاد تر خواهد کرد، همه چیز به افکار و قدرت انتخاب های خودمان دارد. 
    با سلام 

    ممنون از مطالب عالیتان باید تغییر را از یک جایی شروع کرد و خود را باور داشت 
    سلام وخداقوت مطالب واقعاعالی خانم سلطانی عزیزم سپاسگذارم بابت این همه زحمت
    پاسخ:
    تشکر 
    با عرض سلام وخدا قوت 
    مطالب مثل همیشه عالی 
    ممنون خانم سلطانی عزیز
  • فریباسلطانی
  • باسلام وخداقوت 
    از انسان تنها یک خوبی وبدی میماند با اختیاری که داریم باید انتخاب کنیم 
    برای خوب زندگی کردن و به آرامش رسیدن باید اهریمن را شکست داد 
    وقت طلاست واین هدیه الهی است 
  • اقاسی سلام
  • سلام .وخدا قوت خانم سلطانی عزیز .درسته احساسات ما در کنترل ماست .که ما چه چیزی رو انتخاب کنیم .اگر تعادل داشته باشیم .خیلی از مسایل حل میشه .ممنون از شما 
    سلام وتشکر بابت مطالب آموزنده تون
    پاسخ:
    تشکر
    سلام خانم سلطانی عزیزم عالی بود امیدوارم همیشه احساسات خوب همراهتان باشد
    پاسخ:
    سپاس
  • مهناز حبیب
  • سلام خدا قوت خیلی خوب بود استفاده کردیم
  • مرتضی کیانی
  • سلام خداقوت 
    این انتخاب ماست که شخصیت ما رو شکل میده 
    خیلی عالی و جامع توضیح دادید 
    سلام دوستان عزیز خداقوت 
    خانم سلطانی عزیز خداقوت بابت زحمات فراوان ومطالب مفیدوعالی 
    واقعا همه ما درگیر احساساتمان هستیم وتحت تاثیر ان قرارمیگریم 
    ولی شاید نمدانستیم که نشاط گرفته ازافکارمان است انشاالله روی تفکر ات خودمان کارکنیم 
    پاسخ:
    سپاسگزارم
    سلام وعرض ادب
    خداقوت به مسئول وبلاگ عرض میکنم.
    به عقیده ی بنده تا همه چیز را برای خود خوشمزه نکنیم احساسات خوب را بدست نمیاریم،با وسایل و ابزار های مختلف مثل افزودنی های یک غذا باید همه چیز را خوشمزه کنیم،
    مثلا؛ زندگی و محیط خانواده رو شیرین کنیم با صحبت های عاشقانه و شوخی و بازی های مختلف با خانواده انجام دادن.
    محیط کاری خودمونو جوری درست کنیم که از خوشمزگی کارمون لذت ببریم وخیلی چیزهای دیگه که میتونیم شیرین و خوشمزه کنیم تا یک احساس خوب داشته باشیم.
  • ب.بایرمی دریانی
  • با عرض سلام و خدا قوت خدمت خانم سلطانی عزیزم مطلب بیسار عالی بود.  دقیقا درسته از ماست که برماست اگر غمگینیم مسببش افکار و احساس ما از اتفاقات اطراف و درون ماست.  
    خیلی خوشحالم این مطلب ادامه دار ایت چون همه ما با این موضوع درگیر هستیم.  
  • علیرضا نصیری
  • عرض سلام وتشکر فراوان بابت این مطالب آموزنده خدمت خانم سلطانی 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">