طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

روزه داری وفرصتی برای ترک سیگار

سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۰۷:۵۸ ق.ظ

روزه داری و فرصتی برای ترک سیگار

رمضان یک فرصت برای افراد دخانیاتی است. این افراد با راهکارهای ساده ای قادر هستند که سیگار خود را در این ماه رها کنند. بنا بر اینکه دود سیگار روزه را باطل می کند و افراد روزه داری که سیگار می کشند، ناچار هستند که با میل به سیگار کشیدن مجادله کنند و چنانچه این خود کنترلی را پس از افطار هم داشته باشند قادر هستند سیگار خود را رها کنند.....

به نظر اجلاس بیماری سرطان ایالات متحده، نیکوتین (ماده اعتیادآور موجود در تنباکو) به اندازه هروئین و کوکائین اعتیادآور است. در واقع، یک فرد معمولی امکان می دارد پیش از موفقیت در ترک سیگار ، شش کوشش ناموفق داشته باشد اما خوشبختانه گام هایی وجود دارد که یک فرد قادر هست با برداشتن آنها در هدف ترک سیگار کامیاب شود و برای همیشه سیگار را رها کند. ضمن اینکه آمار کلینیک های گوناگون ترک مواد مخدر نمایان میکند مقدار موفقیت و ترک کامل مواد دخانی، مخصوصا سیگار، در رمضان به زیاد ترین مقدار خود می رسد.

صدمات سیگار

سیگار کشیدن یک معضل بین المللی است که ضمن دود کردن منابع، هر ساله موجب مرگ ۵ تا ۶ میلیون نفر در جهان می‌شود در حال‌ حاضر به واسطه آمارها ۱۴ % جمعیت ایران سیگار می‌کشند. در بانوان حدود سه % و در آقایان حدود ۲۸ %. سیگار دارای چهار هزار ماده شیمیایی، چهار صد نوع ماده سمی و چهل نوع ماده بیماری سرطان‎زا است. همچنین سیگار عامل بیشتر از ۵۰ نوع بیماری مثل بیماری‎های قلبی و عروقی، ریوی، گوارشی، دندان و دهان و … می‌شود درخلال عاملیت ۲۰ نوع بیماری سرطان هم است. البته ناگفته نماند که میانگین طول عمر افراد دخانیاتی معمولاً ۱۰ – ۱۲ سال کمتر از افراد معمولی است.

کاهش مصرف دخانیات در رمضان

مصرف دخانیات در رمضان همزمان با روزه داری در سطح جامعه کاهش پیدا میکند. اشخاصی که در اماکن عمومی به سادگی سیگار و قلیان مصرف می‌کردند به خاطر تحریم شدن در رمضان مصرفشان کاهش می‌یابد و می‌توانیم ثمره بگیریم که مصرف سیگار به طور کلی در این ماه کم می شود.

عکس روزه داری و مجالی برای ترک سیگار

ترک سیگار تا حد زیادی به توانایی اراده فرد بستگی دارد و در رمضان که افراد براساس روزه‌داری به سطح موردعلاقه ای از سلامت جسم و روان دست پیدا می‌کنند خیلی راحت‌تر می‌توانند سیگار را رها کنند.  به واسطه تحقیقات موجود،فقط ۲۰ دقیقه‌ پس از ترک سیگار، ضربان قلب آرام می‌شود و ۱۲ ساعت پس از عملی کردن این تصمیم، مقدار منواکسیدکربن در خون فرد به حد طبیعی و ارگانیک می‌رسد و با گذشت زمان بیشتر احتمال حمله قلبی در فرد به طور قابل توجه کاهش می‌یابد.

عدم تحریک آنزیم های کبدی

در ماه‌های غیر از رمضان، آنزیم های کبدی بیشتر تحریک می شوند و برخی از هورمون های اندام زودتر متابولیسم و سوخت و ساز می‌شوند. پس دستگاه اندام به دنبال جانشین کردن محرک جدید است و پس میل به سیگار در افراد تازه می‌شود. در رمضان فرد براساس اینکه حدود ۱۷ ساعت از سحر تا افطار سیگار نمی کشد یعنی محرکی مثل سیگار، آنزیم های کبدی شخص را تحریک نمی‌کند و احتیاج تازه ای هم نمیسازد. در این مدت، دستگاه مغز به طور طبیعی و ارگانیک مسکن های داخلی تراوش می‌کند تا جانشین محرک کاذب سیگار شود.

پس از ۳۰ روز روزه داری مواد سرخوشی‌زا ساخته شد در جگر، کاملاً در اندام وجود می دارد و فرد دخانیاتی بنا بر رحمت خداوند در این ماه که همه چیز را آرام و لطیف می‌کند قادر هست با کمی همت دست به رها کردن سیگار بزند چون شروط ترک آسانتری برای او فراهم شده است

روش هایی برای رهایی از سیگار

1- علل ترک سیگار را روی کاغذ بنگاریدآغاز علل ترک سیگار را بری خود معلوم کنید و این علل را روی کاغذ بنگارید. چنانچه در زمان ترک سیگار وسوسه سیگار کشیدن در شما شکل گرفت قادر هستید با دیدن به این علل وسوسه خود را بکاهید. از میان علل کلی ترک سیگار می توان به نکات زیر اشاره داشت:

با ترک سیگار و مواد مخدر احتمال خطر ابتلا به بیماری سرطان، هجومهای قلبی، بیماری مزمن شش، سکته مغزی، بیماری آب مروارید و دیگر مریضیها در من کاهش پیدا میکند، بیماری فشارخون من پایین می آید، چهره خوب تری خواهم داشت. پوست من هیدراته تر خواهدبود و روی پوستم چروک کمتری پدیدار می شود. زردی دندان هایم کمتر می شود و روی نوک انگشتانم لک نیکوتین نخواهدبود، قادر هستم پول پس انداز کنم، مو، لباس، ماشین و منزل من دیگر بوی سیگار نخواهدداد، قادر هستم انرژی بیشتری در خود ذخیره کنم، قادر هستم الگوی خوب تری برای خردسالان، دوستان و اعضای خانواده خودمن باشم و عمر من ازدیاد خواهدیافت.

2- توفیق اجباریبه دلیل ممنوعیت سیگار کشیدن در ملا عام و شرمسار بودن فرد دخانیاتی، تصمیم به گذشتن از خیر سیگار و به مرور زمان کاهش پیدا کردن وابستگی به آن، یکی دیگر از عوامل موفقیت ترک در رمضان است. درواقع در این ماه به خاطر روزه داری اقشار گوناگون جامعه ایجاب میکند تا فرد به نوعی توفیق اجباری نصیبش شده تا فرصت را مغتنم شمرده و برای کاهش دادن و ترک سیگار خود اقدام نماید. به این صورت که فرد در ساعات زیادی سیگار نمی کشد و این آغاز خوبی است برای افراد تا بتوانند با راهکارهای علمی و عملی و با استفاده از خدمات و قابلیتهای پزشکان کارشناس در زمینه ترک سیگار این مراحل را به درستی به اتمام رسانده و به سادگی عادت بد سیگارکشیدن خود را بی خیال بشوند.

3- خورده شدید به نیکوتین را تحمل کنیدخبر خوش این است که یک خورده شدید به نیکوتین دایمی نمی باشد. بطور کلی، این خورده شدید به مدت پنج دقیقه طول می کشد و پس از ۱۰ دقیقه دیگر هیچ میلی به نیکوتین وجود ندارد. وقتی که میل به نیکوتین در شما ازدیاد یافت خود را مثلا سرگرم بازی با کودک کنید، یک لیوان آب بیاشامید، نفس پر عمق بکشید و به علل خود برای ترک سیگار بینید تا خورده شدید شما به نیکوتین فروکش کند.

نرسیدن نیکوتین به اندام یک فرد دخانیاتی موجب احساس پریشانی، بدخلقی، غم و حتی ایجاد معضل در توانایی فرد برای به خواب رفتن می شود. در صورت وقوع این حسها غصه نخورید، چون این احساسات یک عکس العمل طبیعی و ارگانیک به هنگام ترک سیگار است.

4- دخانیات های خود را دور بیندازیددر صورت ایجاد خورده شدید به نیکوتین، چنانچه دخانیاتی همراه با نباشد امکان فائق آمدن بر این خورده شدید راحتتر خواهدبود. پس پیش از آن که اقدام به ترک سیگار کنید آغاز تمام دخانیات های موجود در منزل یا میز کارتان را دور بیاندازید.

  • ۹۶/۰۳/۲۳
  • ۳۹۷ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۴)

  • فریباسلطانی
  • باعرض سلام وخداقوت  
     اگربیماری به سراغ ما بیاید ومابرای آن اقدام نکنیم وسرسری از کنارش بگذریم 
    به طوری که این بیماری عضوی از اعضای شهروجودمان رااز کار بیندازد مسئولیم 
     وباید پاسخگو باشیم .......
    سپاسگزارم از مسئولان وبلاگ مطالب بسیار مفید وعالیه انشاءالله اقدامی باشد برای 
    ترک نیکوتین 
  • حسین فراهانی
  • با سلام و عرض خداقوت
    قطع سیگار مانند قطع سایر وابستگی ها نیاز به خواست و انگیزه درونی بسیار قوی دارد.امیدوارم بتوانیم این خواست را در خود ایجاد و پرورش دهیم.
    تشکر از خانم سلطانی مسئول محترم وبلاگ
    درودبرخانواده ی بزرگ رستا
    خداقوت خانم سلطانی عزیز
    با سلام وعرض خدا قوت
    ممنون خانم سلطانی عزیز بابت مطالب خوبتان
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">