طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

دلایل عودمجددبه مواد مخدر

چهارشنبه, ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶، ۰۹:۳۴ ق.ظ

عودمجدد......

عود مجدد سه مرحله دارد :
۱-عوداحساسات:غرق شدن دراحساسات-شرکت نکردن درکارگاه های آموزشی -ناتوانی درکنارآمدن بااحساسات-فشارهای عصبی مداوم -اضطراب -بیقراری -خشم وسرخوردگی -گرفتن حالت تدافعی -نوسانات خلقی واحساسی-انزوا-کمک نخواستن -اختلال درعادات غذایی


۲-عود افکار:فکرکردن به افراد مکان هاوزمانهایی که موادمخدرمصرف می کردیم .
یادکردن از دوران اعتیادبه عنوان دوره ای خوش
صادق نبودن باخودوراهنما
رفتن به سراغ دوستان دوران مصرف
خیالبافی درباره استفاده دوباره از موادمخدر
فکرکردن به عودمجددواز سرگیری استفاده از مواد
نقشه کشیدن برای مصرف مجددمواد


۳-عودجسمی :زمانی که نتوانیم جلوی اضطراب وفشارهای عصبی رابگیریم والگوهای فکری دوران اعتیاد خودراازسربگیریم درنهایت دردام مرحله سوم از عودکه عودجسمی است یعنی مصرف مواد مخدرخواهیم افتاد.


علایم هشداردهنده عودمجدد:
تغییردرافکار:آشفتگی درافکار-تفکر افراطی -بازگشت به انکار-رفتارهای تدافعی -بدبینی وگریز-افراط وتفریط-وسوسه-افکاراعتیادگونه
۲-تغییردردیدگاه :خوداتکایی-غرور-انکار-توجیه
۳-تغییردررفتار:کم کردن دفعات شرکت درکارگاه های آموزشی جمعیت طلوع رهایی
خودداری کردن از ملاقات ومشارکت باراهنما
بکارنبردن روزانه ۱۳کلید رهایی
بی توجهی به بهداشت ونظافت شخصی
بی توجهی به خواب وخوراک
کارهای امروز رابه فرداانداختن

اقدامات پس از عودمجدد:
تلاش دوباره برای رسیدن به رهایی
پذیرش مسئولیت عود مجدد
استفاده از حمایت های جمعیت
ارتباط مجددباراهنما
اداره وکنترل عوارض جانبی عودمجدد
عبرت گرفتن از تجربه عود مجدد

فراموش نکنیم :درگروه درمانی زمین خوردن جزئی از پرسه درمان می باشد امانشستن وبلندنشدن مساوی باشکست می باشد.
ماانسان هامی توانیم از شکست هایمان پلی برای رسیدن به موفقیت بسازیم .بسیاری از دانشپذیران به خاطرعدم رعایت اصول عودمجددمیکنندوباناامیدی کامل به رفتارهای گذشته برمی گردند درصورتی که می توانندحرکت خودرابااستفاده ازتجربه قبلی ازنوشروع کرده وادامه مسیر دهند.

فراموش نکنیم :دوست من درمسیر اعتیاد سه راهی وجودندارد.فقط دوراه موجوداست:
۱-مصرف کردن موادمخدر
۲-مصرف نکردن ورهایی ازبنداعتیاد
برای مادانشپذیران چیزی به عنوان یک با مصرف ویامصرف تفننی وجودندارد.صفحه سفیدرهایی مان رابایک بارمصرف سیاه وسیاه تر میکنیم .پس بایدباخودتسویه حساب کرده ومشخص کنیم که درکدام یک ازاین دومسیرمابقی سرنوشتمان رارقم خواهیم زد.

نقش خانواده در پیشگیری از بازگشت بیمار به مصرف مواد مخدر(عود مجدد):

خانواده ها باید بدانند که بیماری اعتیاد یکی از سخت ترین و مشکل ترین بیماریها می باشد و هر لحظه ممکن است به دلیل خاصی عود کند، در صورتی که خانواده تمام امکانات و قوای خود را جهت کمک به بیمار در حال ترک به کار گیرد و درمان را یک درمان بلند مدت بداند امکان عود مجدد بسیار کم می شود، در غیر این صورت ممکن است بیمار در ظرف مدت زمان کوتاهی درمان شود ولی امکان بهبودی در دراز مدت برای وی وجود نخواهد داشت.

تشویق، حضور و مشارکت تمامی افراد خانواده:

همراهی تمامی اعضای خانواده درجهت کمک به درمان اعتیاد بیمار، همچنین حمایت های اقتصادی و عاطفی خانواده از بیمار مهمترین تأثیر را در پیشگیری از بازگشت بیمار به مصرف مجدد مواد مخدر خواهد گذاشت.

عدم کنترل بیش از حد بیمار:

خانواده ها باید توجه داشته باشند که هیچگاه نقش پلیس و تعقیب و گریز بیمار را بازی نکنند چرا که بیماران به این مسئله حساس می باشند و همین عامل موجب بهانه جویی و عود مجدد در بیمار شده و بیمار به این نتیجه می رسد که خانواده به وی اعتماد ندارد.

عدم یادآوری خاطرات تلخ گذشته:

بیماران در زمان درمان، تحت فشارهای روانی و مشکلات روانی جسمی می باشند وجود همین مشکلات توانبیمار را کاهش می دهد، اگر خانواده دراین شرایط بخواهد مشکلات و مصائبی را که در زمان اعتیاد وی وجود داشته است به یاد بیاورد، ممکن است باعث شوید که بیمار به دنبال چیزی برود که آرامش را به او برگرداند.

پاکسازی خانواده از اعتیاد:

از عواملی که سبب بازگشت بیمار به مصرف مواد مخدر می شود وجود فرد مصرف کننده در یکی از اعضای خانواده می باشد. بیمار دچار وسوسه شده و به فکر مصرف مجدد مواد می افتد و درمان وی با شکست مواجه می گردد، بنابراین پاکسازی خانواده از اعتیاد نقش بسزایی در درمان بیمار خواهد داشت.

تغییر محیط زندگی فرد مصرف کننده:

مطمئناً محیط آلوده اراده بیمار را سست می کند و او را به انجام کارهای نادرست وسوسه می کند از جمله وظایف خانواده در طول دوره درمانی بیمار این است که مصرف مواد مخدر از هر نوع که باشد را از بین ببرند حتی دکور و وضعیت ظاهری اتاق را بایستی تغییر دهند تا هر گونه فکری که بیمار را به مصرف مجدد مواد مخدر سوق می دهد تغییر یابد چنانچه عوامل حمایتی ذکر شده توسط خانواده کاملاً رعایت شود بیمار دوره درمانی خود را به خوبی سپری نموده و به عنوان یک فرد سالم به محیط خانواده برمی گردد.

شما باید این تمرینات را حداقل روزانه 15 دقیقه ولی به طور مرتب انجام دهید و در مواقع بی خوابی و استرس مجدداً تمرینات را تکرار کنید.

(Relaxation Exercise) تمرین آرامش

1-(Breathing Exercise) تمرین نفس کشیدن: یادگیری جهت نفس کشیدن عمیق در حالیکه از شماره 1 تا 4 می شمارید یک دم عمیق و کامل بکشید و بعد نفس خود را حبس کنید و مجدداً تا 4 بشمارید و بعد بازدم را شروع کنید ولی این بار از 1 تا 8 بشمارید و این کار را 4 بار تکرار کنید. در زمان دم فکر کنید که با هر دم انرژی مثبت و آرامش را به بدن خود راه می دهید و با هر بازدم، استرس و عصبانیت را از خود دور می کنید. این تمرین زمانی که ناگهان دچار استرس شدیدی می شوید نیز کاملاً کمک کننده است.

2-(Visual Imaging) تصویر پردازی چشمی:تنها با اجازه دادن به ذهن خود برای به تصویر کشیدن یک منظره آرامبخش و خوشایند می توانید آرامش را به فکر خود بازگردانید. این تصویر می تواند واقعی و یا ساخته ذهن خود شما باشد مثل یک ساحل آفتابی زیبا، شنا کردن در دریا و یا تصویری که برای شما لذت بخش است. فقط سعی کنید که تصویر را کامل ببینید، صداهای محیط را بشنوید و بوهای فرح بخش اطراف را ببوئید و به تمام جزئیات تصویر خود بپردازید و از آن لذت ببرید و در آخر 2 بار نفس عمیق بکشید و با دم خود احساس گرفتن انرژی و آرامش و با بازدم خود احساس دور شدن تنش ها را داشته باشید.

3-(Muscle Relaxation Exercise) تمرینات عضله: این تمرین برای بی خوابی و استرس بسیار مؤثر است. بر عضلات بدن خود به صورت گروهی فکر کنید و در هر زمان تمرکز خود را فقط بر یک گروه خاص از عضلات متمرکز کنید. می توانید عضلات بدن خود را به این صورت تقسیم بندی کنید: کف پا، ساق پا، ران، نشیمن گاه، کمر، قفسه سینه، کتف، شانه ها، گردن، فک، زبان، شقیقه ها، چشم، پیشانی، کاسه سر. تصور کنید که عضلات شما درحال گرفتن ماساژ هستند و باز در آخر با کشیدن 2 نفس عمیق تکنیک فوق را به اتمام برسانید

  • ۹۶/۰۲/۲۷
  • ۳۶۷ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۲)

سلام وخدا قوت
خیلی ممنون که این اطلاعات مفید را در اختیار ما میگذارید
با تشکر از مسئول وبلاگ
  • فریبا سلطانی
  • سلام وخدا قوت  ممنون وسپاس بابت مطالبتون 
    عودمجدد یعنی اینکه درمان نشدند وفقط ترک  کردن و وقتی درمان نشوندوکاملا  
    خودشان را نشناسند باعث عود مجدد میشوند
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">