طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

ترک و درمان اعتیاد بدون نیاز به بستری شدن

طلوع رهایی رستــا (شعبه ابوذر)

چگونگی عبور از موانع رسیدن به رهایی

پنجشنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶ ق.ظ

برای نمایش مطلب روی کادر روبرو (کادر زرد رنگ) کلیک کنید.

چهارشنبه 94/08/27 کارگاه آموزشی با موضوع عبور از موانع موفقیت در مسیر رهایی به دبیری آقای رسول جانمحمدی و آموزشگری سرکار خانم صحرایی برگزار گردید.

عبور از موانع

بیشتر افراد تمایل دارند که در زندگی به موفقیت دست پیدا کنند. آنها برای خود اهدافی را معین و بعد برای رسیدن به آنها به شدت تلاش می کنند؛ اما سوالی که می توان در این زمینه مطرح کرد، این است که اصلاً موفقیت چیست؟ در واقع باید اظهار داشت که موفقیت برای افراد مختلف، مفاهیم متفاوتی را در بر دارد. در مسیر موفقیت همیشه موانعی وجود دارد که جلوی راهتان سبز می شوند. با شناسایی و رهایی از آنها می توانید امیدوار باشید که سرانجام در کارتان موفق خواهید شد. از این رو در ادامه به توضیح برخی راهکارها برای عبور از این موانع می پردازیم.

1 - خواست و انگیزه : که خود دارای دو بعد درونی و بیرونی می باشد. خواست درونی به طور خودانگیخته از نیازهای روان شناختی، کنجکاوی و تلاشهای فطری برای رشد حاصل می شود. این انگیزه را می توان با کسب دانش و آگاهی برای رسیدن به رهایی از دام اعتیاد در خود شعله ور سازیم.خواست بیرونی به طور غیر مستقیم و از نیازهای بیرونی ما شکل می گیرد که این امر نیز مانند انگیزه درونی با ارزش و مهم است.البته لازم به ذکر است که اکثر افراد با پیدایش خواست بیرونی و با کسب آگاهی های لازم آن را به خواست درونی تبدیل می نمایند. به طور کلی تا زمانی که خواست واقعی برای تغییر در فرد شکل نگیرد، نمی تواند از دیگر راهکارهای گروه درمانی به نفع خود استفاده کند.

2 - انتخاب یک راهنما به عنوان یک راه بلد : راهنما و رهجو یک سیستم حمایتی در جمعیت طلوع رهایی است که بر اساس آن یک عضو باتجربه و رها شده جمعیت به عنوان راهنما، یک تازه وارد را به عنوان رهجو تحت حمایت آموزشی و عاطفی خود قرار می دهد.

3 - گوش کردن به حرف راهنما : با قبول راهنما به عنوان فردی با تجربه و کارآزموده، می بایست راهکارهای ارائه شده از طرف وی را بدون چون و چرا اجرا کنیم.

4 - صداقت با خود و راهنما : صداقت با خود در واقع همان قبول واقعیتهای زندگی می باشد که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.صداقت با راهنما در واقع حداکثر اطلاعات صحیحی م باشد که از اعمال، افکار و فعالیتهای روزانه خود در اختیار راهنما می گذارید.

5 - قبول و پذیرش مسئولیت و واقعیتهای زندگی : به دلیل شکست هایتان مدام دیگران را مقصر جلوه ندهید و سرزنش نکنید. مسئولیت خطاهایتان را بپذیرید. شما خودتان در انتخاب تان اشتباه کرده اید. انتخاب های غلط تان را توجیه نکنید. افراد موفق هرگز این گونه رفتار نمی کنند. همه اشتباه می کنند و گاه شکست می خورند. اما فرد موفق کسی است که از خطاهایش درس می گیرد و آنها را اصلاح می کند.

عبور از موانع

6 - تعیین هدف و تصریح آن : شما باید جزئیات دقیق تمام اهدافی که قصد رسیدن به آنها را دارید برای خود مو به مو تشریح کنید. باید ببینید از چه راههایی می توانید به آنها دست پیدا کنید. باید برای خودتان روشن کنید که دوست دارید در آینده زندگی شما به چه شکل باشد. درست مانند طراحی برنامه منسجم شغلی، اما این بار برای زندگی شخصی خود برنامه ریزی می کنید. متاسفانه 90 درصد از افراد برای زندگی خود هیچ گونه برنامه ریزی خاصی ندارند. به همین دلیل است که بیشترین ثروت جهان تنها در اختیار 10 درصد از افراد است. آیا تصور نمی کنید که این افراد، همان هایی هستند که برای خود هدف تعیین می کنند؟ زمانیکه شما اهدافتان را معین کردید، باید آنها را اظهار قطعی کنید.

7 - مثبت اندیشی : بیشتر مواقع شرایط و موضوعاتی منفی در زندگی وجود دارد که شما روی آنها کنترل ندارید .همین طور هم تجربه های مثبت بسیاری نیز وجود دارد و حتی می توان گفت این تجربه های مثبت از منفی ها بیشتر است. اگر شما می خواهید زندگی موفقی داشته باشید روی موارد منفی متمرکز نشوید، زیرا این کار باعث می شود هرگز احساس رضایت نکنید و در نهایت همچون فرد شکست خورده ای به نظر برسید.

8 - بخشش خود و عدم توجه به گذشته : همه افراد در زندگی خود اشتباه و شکست های متفاوتی را تجربه می کنند. می توانید به خودتان بگویید که هر شکست شما را یک گام به سوی موفقیت نزدیک تر می کند. به منظور رسیدن به موفقیت، شما باید یاد بگیرید که از شکست های گذشته خود به نحو احسن استفاده کرده و از آنها درس بگیرید. هیچ گاه در زندگی خود با خاطرات گذشته زندگی نکنید. گذشته ها گذشته است و آینده ای جالب انتظار شما را می کشد. خیلی راحت به سمت جلو حرکت و تصمیم های عاقلانه تری اتخاذ کنید و از گذشته درس بگیرید.

9 - تسویه حساب با مواد مخدر : تسویه حساب در واقع به معنای این است که آیا در مواقع و شرایط بحرانی و حاد در راهکارهایی که به ذهنمان خطور می کند، گزینه ای به عنوان مصرف مواد وجود دارد یا خیر؟ می بایست این گزینه را در همه شرایط از ذهن خود حذف کنیم.

10 - نوع نگاه و نگرش مان به موانع : بعضی اوقات موانع تنها آنقدر واقعی هستند که ما آنها را به وجود آورده ایم که فقط باشند . در واقع بعضی مواقع موانع به درستی تشخیص داده نمیشوند و ما چیزی را به اشتباه میفهمیم یا مفروضات ما آنقدر جلو چشم ما را میگیرند که آنها را واقعی میپنداریم .
برای شروع به تغییر دیدگاه، وضعیت خودتان را از دیدگاه فرد دیگری بررسی کنید .از طرف دیگر شما میتوانید روش قالب بندی و به هم ریختن قالب را مکرر به کار گیرید که بشما در تغییر نوع تفکرتان روی مسأله کمک میکند.

از دیگر راهکارهای عبور از موانع رسیدن به رهایی می توان به مهارت نه گفتن، تلاش و پشتکار، ارتباط صحیح و موثر با راهنما، رعایت قوانین و اصول گروه درمانی ،عملکرد اصولی به 13 کلید رهایی، دوری کردن از احساسات، تعیین اولویت های فردی و اجتماعی، ارزیابی موانع، تفکر انتقادی و خلاق، برداشتن گام های کوچک،داشتن اعتماد به نفس، عدم سرزنش خود یا دیگران و تقویت حس قدرشناسی و سپاسگزاری در خود اشاره کرد.

در انتها باید به یاد داشته باشیم که پس از قطع مواد، به ناگاه و تازه مشکلات به صورت واقعی در ذهن ما نمایان می شود و تازه می توانیم موانع را به درستی ببینیم.می توانیم از موانع و مشکلات پلی برای رسیدن به موفقیت بسازیم.باید قبول کنید که برای رسیدن به موفقیت باید تلاش کرده و به شدت زحمت بکشید، اما در عوض زمانیکه به موفقیت دست پیدا کنید، خستگی تمام تلاش هایی که انجام داده اید از بدنتان در می آید. نتیجه واقعاً لذت بخش و غیر قابل باور خواهد بود. از همین حالا دست به کار شوید و موفقیت را به زندگی خود دعوت کنید.

منبع : واحد آموزش جمعیت طلوع رهایی



  • ۹۴/۰۸/۲۸
  • ۳۹۵ نمایش
  • جمعیت طلوع رهایی

نظرات (۳)

  • محمود مظفری
  • با سلام و خداقوت
    تشکر از موضوع چگونگی عبور از موانع موفقیت.به شخصه بسیار استفاده کردم.امیدوارم ادامه دار باشد.
    سلام و خدا قوت
    درباره چگونگی عبور از موانع رجوع میکنم به کارگاه اندیشه نو که آقای حبیبی فرمودند:برای برطرف شدن هر مشکلی از مثلث جمعیت(آموزش شناخت و تغییر)استفاده کنید تا مانع پیش رو کاملا ریشه کن شود.
    ممنون و تشکر از شما
    سلام ٬کارگاه اموزشی خوبی برگذار شده امیدوارم سیزده کلید را اساس کار خود قرار داده تا بتوانیم موانع را به. موقع زیر پا گذاشته تا به موفقیت دست پیدا کرده
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">